Interactive Health Communication Applications for people with chronic disease

  • Review
  • Intervention

Authors


Abstract

Background

Interactive Health Communication Applications (IHCAs) are computer-based, usually web-based, information packages for patients that combine health information with at least one of social support, decision support, or behaviour change support. These are innovations in health care and their effects on health are uncertain.

Objectives

To assess the effects of IHCAs for people with chronic disease.

Search methods

We designed a four-part search strategy. First, we searched electronic bibliographic databases for published work; second, we searched the grey literature; and third, we searched for ongoing and recently completed clinical trials in the appropriate databases. Finally, researchers of included studies were contacted, and reference lists from relevant primary and review articles were followed up. As IHCAs require relatively new technology, the search time period commenced at 1990, where possible, and ran until 31 December 2003.

Selection criteria

Randomised controlled trials (RCTs) of IHCAs for adults and children with chronic disease.

Data collection and analysis

One review author screened abstracts for relevance. Two review authors screened all candidate studies to determine eligibility, apply quality criteria, and extract data from included studies. Authors of included RCTs were contacted for missing data. Results of RCTs were pooled using random-effects model with standardised mean differences (SMDs) for continuous outcomes and odds ratios for binary outcomes; heterogeneity was assessed using the I2 statistic.

Main results

We identified 24 RCTs involving 3739 participants which were included in the review.

IHCAs had a significant positive effect on knowledge (SMD 0.46; 95% confidence interval (CI) 0.22 to 0.69), social support (SMD 0.35; 95% CI 0.18 to 0.52) and clinical outcomes (SMD 0.18; 95% CI 0.01 to 0.35). Results suggest it is more likely than not that IHCAs have a positive effect on self-efficacy (a person's belief in their capacity to carry out a specific action) (SMD 0.24; 95% CI 0.00 to 0.48). IHCAs had a significant positive effect on continuous behavioural outcomes (SMD 0.20; 95% CI 0.01 to 0.40). Binary behavioural outcomes also showed a positive effect for IHCAs, although this result was not statistically significant (OR 1.66; 95% CI 0.71 to 3.87). It was not possible to determine the effects of IHCAs on emotional or economic outcomes.

Authors' conclusions

IHCAs appear to have largely positive effects on users, in that users tend to become more knowledgeable, feel better socially supported, and may have improved behavioural and clinical outcomes compared to non-users. There is a need for more high quality studies with large sample sizes to confirm these preliminary findings, to determine the best type and best way to deliver IHCAs, and to establish how IHCAs have their effects for different groups of people with chronic illness.

Plain language summary

Computer-based programmes ('Interactive Health Communication Applications') for people with chronic disease

People with chronic disease have multiple needs, including information about their illness and the various treatment options; social support; support with making decisions; and help with achieving behaviour change, for example, changes in diet or exercise. Computer-based programmes which combine health information with online peer support, decision support, or help with behaviour change may be one way of meeting these needs, and of helping people to achieve better health. This review sought to find out how such computer programmes, known as Interactive Health Communication Applications (IHCAs), might affect people with chronic disease. The review authors found that IHCAs improved users' knowledge, social support, health behaviours and clinical outcomes. It is also more likely than not that IHCAs improve users' self-efficacy (a person's belief in their capacity to carry out a specific action). It was not possible to determine whether IHCAs had any effect on emotional and economic outcomes. The included studies involved different IHCAs, with different characteristics, for a wide range of chronic diseases. There was variability in several of the outcomes, and the results should therefore be treated with some caution. There is a need for more large, high quality studies to confirm these preliminary findings, to determine the best type and best way to deliver IHCAs, and to establish how IHCAs have their effects for different groups of people with chronic illness.

Laienverständliche Zusammenfassung

Computerbasierte Programme („Interactive Health Communication Applications“) für Menschen mit chronischen Erkrankungen

Menschen mit chronischen Erkrankungen haben verschiedene Bedürfnisse und benötigen beispielsweise Informationen über ihre Krankheit und die unterschiedlichen Behandlungsmöglichkeiten, soziale Unterstützung, Hilfe bei der Entscheidungsfindung und Unterstützung bei angestrebten Verhaltensänderungen, wie Änderungen des Essverhaltens oder des Bewegungsverhaltens. Computerbasierte Programme, die gesundheitsbezogene Informationen mit Unterstützung durch Patienten-Onlinegruppen, Entscheidungshilfen oder Unterstützung bei Verhaltensänderungen kombinieren, könnten eine Möglichkeit darstellen, diesen Bedürfnissen zu entsprechen und den Patienten zu einem besseren Gesundheitszustand zu verhelfen. Dieser Review sollte herausfinden, wie solche Computerprogramme, die auch unter der Bezeichnung „Interactive Health Communication Applications“ (IHCAs, Interaktive Anwendungen für die Gesundheitskommunikation) bekannt sind, bei Menschen mit chronischen Erkrankungen wirken. Die Autoren kamen zu dem Schluss, dass IHCAs das Wissen, die soziale Unterstützung, das gesundheitsbezogene Verhalten und die klinischen Endpunkte der Anwender verbesserten. Mit recht großer Wahrscheinlichkeit verbessern IHCAs auch die Selbstwirksamkeit der Anwender, d. h. das Vertrauen einer Person in ihre Fähigkeit, eine bestimmte Handlung auszuführen. Es konnte nicht bestimmt werden, ob IHCAs sich auf emotionale und wirtschaftliche Endpunkte auswirken. Die eingeschlossenen Studien untersuchten verschiedene IHCAs mit unterschiedlichen Eigenschaften für eine breite Auswahl an chronischen Erkrankungen. Für mehrere Endpunkte wichen die Ergebnisse untereinander ab; sie sollten daher unter Vorbehalt betrachtet werden. Es sind weitere große Studien von guter Qualität vonnöten, um diese vorläufigen Ergebnisse zu bestätigen, den besten IHCA-Typ sowie die beste Art zu bestimmen, den Patienten IHCAs nahezubringen, und um herauszufinden, wie IHCAs sich auf unterschiedliche Gruppen von Menschen mit chronischen Erkrankungen auswirken.

Anmerkungen zur Übersetzung

S. Schmidt-Wussow, Koordination durch Cochrane Schweiz.

Ringkasan bahasa mudah

Program komputer ('Aplikasi Komunikasi Kesihatan Interaktif') untuk orang yang menghidap penyakit kronik

Penghidap penyakit kronik mempunyai pelbagai keperluan, termasuk maklumat tentang penyakit mereka dan pelbagai pilihan rawatan; sokongan sosial; sokongan untuk membuat keputusan; dan bantuan untuk mencapai perubahan tingkah laku, sebagai contoh, perubahan dalam diet atau senaman. Program komputer yang menggabungkan maklumat kesihatan dengan sokongan rakan sebaya atas talian, sokongan keputusan, atau bantuan untuk perubahan tingkah-laku mungkin salah satu cara untuk memenuhi keperluan ini, dan membantu orang ramai untuk mencapai kesihatan yang lebih baik. Ulasan ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana program komputer tersebut, yang dikenali sebagai Aplikasi Komunikasi Kesihatan Interaktif (IHCAs), mungkin memberi kesan kepada penghidap penyakit kronik. Penulis ulasan ini mendapati bahawa IHCAs meningkatkan pengetahuan pengguna, sokongan sosial, tingkah-laku kesihatan dan hasil klinikal. IHCAs mempunyai berkebarangkalian yang lebih tinggi untuk meningkatkan keberkesanan diri pengguna (keyakinan seseorang dalam kemampuan mereka untuk menjalankan tindakan spesifik). Adalah tidak mungkin untuk menentukan sama ada IHCAs mempunyai kesan ke atas emosi dan hasil ekonomi. Kajian yang dirangkumkan melibatkan IHCAs yang berbeza, dengan ciri-ciri yang berbeza, untuk pelbagai jenis penyakit kronik. Terdapat perbezaan dalam beberapa hasil dicerap, dan keputusan haruslah diambil kira dengan berhati-hati. Terdapat keperluan untuk kajian yang lebih besar dan bermutu tinggi untuk mengesahkan penemuan awal ini, untuk menentukan jenis terbaik dan cara terbaik untuk menyampaikan IHCAs dan untuk mewujudkan bagaimana IHCAs memberikan kesan kepada pelbagai kumpulan orang yang menghidap penyakit kronik.

Catatan terjemahan

Diterjemahkan oleh Rahimah Zakaria (Universiti Sains Malaysia). Disunting oleh Azlan Husin (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi rahimah@usm.my

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