Interventions for increasing the proportion of health professionals practising in rural and other underserved areas

  • Conclusions changed
  • Review
  • Intervention

Authors

  • Liesl Grobler,

    Corresponding author
    1. Stellenbosch University, Centre for Evidence-based Health Care, Faculty of Medicine and Health Sciences, Cape Town, Western Cape, South Africa
    • Liesl Grobler, Centre for Evidence-based Health Care, Faculty of Medicine and Health Sciences, Stellenbosch University, PO Box 241, Tygerberg, Cape Town, Western Cape, 8000, South Africa. liesl.nicol@gmail.com.

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  • Ben J Marais,

    1. University of Sydney, Marie Bashir Institute for Infectious Diseases and Biosecurity, Sydney, Australia
    2. University of Sydney, Children’s Hospital at Westmead, Sydney, Australia
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  • Sikhumbuzo Mabunda

    1. University of Cape Town/Western Cape Department of Health, Rondebosch, South Africa
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Abstract

Background

The inequitable distribution of health professionals, within countries, poses an important obstacle to the optimal functioning of health services.

Objectives

To assess the effectiveness of interventions aimed at increasing the proportion of health professionals working in rural and other underserved areas.

Search methods

We searched the Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL, including specialised register of the Cochrane Effective Practice and Organisation of Care Group; March 2014), MEDLINE (1966 to March 2014), EMBASE (1988 to March 2014), CINAHL (1982 to March 2014), LILACS (February 2014), Science Citation Index and Social Sciences Citation Index (up to April 2014), Global Health (March 2014) and the World Health Organization (WHO) International Clinical Trials Registry Platform (ICTRP) (June 2013). We also searched reference lists of all papers and relevant reviews identified, and contacted authors of relevant papers regarding any further published or unpublished work.

Selection criteria

Randomised trials, non-randomised trials, controlled before-and-after studies and interrupted time series studies evaluating the effects of various interventions (e.g. educational, financial, regulatory or support strategies) on the recruitment or retention, or both, of health professionals in underserved areas.

Data collection and analysis

Two review authors independently screened titles and abstracts and assessed full texts of potentially relevant studies for eligibility. Two review authors independently extracted data from eligible studies.

Main results

For this first update of the original review, we screened 8945 records for eligibility. We retrieved and assessed the full text of 125 studies. Only one study met the inclusion criteria of the review. This interrupted time series study, conducted in Taiwan, found that the implementation of a National Health Insurance scheme in 1995 was associated with improved equity in the geographic distribution of physicians and dentists. We judged the certainty of the evidence provided by this one study very low.

Authors' conclusions

There is currently limited reliable evidence regarding the effects of interventions aimed at addressing the inequitable distribution of health professionals. Well-designed studies are needed to confirm or refute findings of observational studies of educational, financial, regulatory and supportive interventions that might influence healthcare professionals' decisions to practice in underserved areas. Governments and medical schools should ensure that when interventions are implemented, their impacts are evaluated using scientifically rigorous methods to establish the true effects of these measures on healthcare professional recruitment and retention in rural and other underserved settings.

摘要

在农村及其他卫生服务不足地区提高执业卫生专业人员比例的策略

研究背景

国内不同地区间卫生专业人员的分布不均,成为未来实现人人享有健康目标的一个重要障碍。

研究目的

评价在农村及其他卫生服务不足平地区提高执业卫生专业人员比例的干预措施的效果。

检索策略

我们检索了Cochrane Effective Practice and Organisation of Care Group (至2014年3月), the Cochrane Central Register of Controlled Trials(CENTRAL),the Database of Abstracts of Reviews of Effectiveness (至2007年7月),MEDLINE(1966年-2014年3月),EMBASE(1988年-2014年3月),CINAHL(1982年-2014年3月)及LILACS(2014年2月),科学引文索引和社会科学引文索引(2014年4月),全球健康(2014年3月)和世界卫生组织(WHO)国际临床试验注册平台(2013年6月)。还检索了所有文章和相关综述的参考文献,并联系了将出版或尚未出版的相关文章的作者。

标准/纳入排除标准

纳入随机对照试验、对照试验(非严格地随机分组)、前后对照研究及间断时间序列研究,评估各种干预措施(如教育、财政,管理或支持措施)对于卫生服务不足地区招聘及/或留用卫生专业人员的影响效果。

数据收集与分析

两位评价者独立筛选文章标题和摘要并对可能相关的研究的评估全文确定是否符合纳入。两位评价者独立完成纳入研究数据的提取。

主要结果

对于原综述的第一次更新,我们筛选了8945个合格题录。我们检索并评估125项研究的全文。只有一项研究符合纳入标准的系统综述。是一项在台湾进行的中断时间序列研究,发现1995年国家健康保险计划的实施与医生和牙医地理分布的均衡性的提高有关。我们判断后认为该项研究的证据等级很低。

作者结论

目前,关于各项解决卫生专业人员分布不均的措施的作用,可靠证据有限。有待设计良好的研究来确认或反驳现有观察性研究的结果,这些研究主要涉及教育、财政、管理和支持性的干预措施,而这些因素可能影响卫生专业人员做出是否执业于服务不足地区的选择。各国政府及教育工作者应确保设计良好的干预措施被落实,以评估干预措施对新进人员招聘或既有人员长期服务等各种情形的真实影响效果。

翻译注解

更新译者:王迪,审校:孙瑾。北京中医药大学循证医学中心。2017年7月15日。原译者:中国循证卫生保健协作网。重庆医科大学公共卫生与管理学院,翻译时间:2012年

Plain language summary

Interventions for increasing the proportion of health professionals practicing in rural and underserved areas

What was the aim of this review?

The aim of this Cochrane review was to find out whether strategies to increase the number of health professionals working in rural and underserved areas are effective. Researchers in The Cochrane Collaboration searched for all new studies that could answer this question, given that the previous review done in 2009 did not identify any high certainty evidence.

What did the review conclude?

We were only able to identify one new study with very low certainty of evidence. Therefore, we remain uncertain about the effects of these types of strategies. Well conducted interventional studies with appropriate control or comparison groups are needed to assess critically the impact of strategies to increase the number of health professionals working in underserved areas.

What was studied in the review?

All countries have areas that are relatively underserved by health professionals; mostly among rural communities and the urban poor. This problem is seen across the world, but is particularly serious in low- and middle-income countries.

While some health professionals choose to work in underserved areas, we need strategies to persuade more of them to do so. Different strategies have been used. For example, some medical schools try to recruit more students with a rural background or arrange for students to practice in rural settings in the hope that graduates will return to those areas to practice. Scholarships, grants, loan repayment schemes and higher salaries have been offered to attract health professionals to underserved areas, while countries also utilise mandatory redeployment strategies. Although some strategies have shown promise, there is a lack of well-designed studies to measure the short-term and long-term effectiveness of these strategies in a rigorous fashion.

What are the main results of the review?

This review found one new study that evaluated the effect of a National Health Insurance scheme on the distribution of health professionals in Taiwan. Before the implementation of National Health Insurance, people living in rural areas were less able to afford medical costs than their urban counterparts. The implementation of a National Health Insurance scheme made medical care more affordable for all Taiwanese citizens in both urban and rural areas. This may have led to better geographical distribution of health professionals. However, we assessed the certainty of the evidence to be very low. Therefore, we are uncertain about the effects of National Health Insurance schemes on the distribution of health professionals.

How up-to-date is this review?

The review authors searched for studies that had been published up to April 2014.

概要

在农村及卫生服务不足地区提高执业卫生专业人员比例的策略

此综述的目的是什么?

本系统综述的目的是找出是否加大对农村和欠发达地区工作的卫生技术人员数的策略是有效的。在Cochrane协作网的研究人员搜索了所有可能回答这个问题的研究,在2009以前的评价没有发现任何高确定性的证据。

此综述的结论是什么?

我们只能纳入一个低质量的新文献,因此,仍不能确定这些不同类型策略的作用。需要开展质量高的干预性研究,并建立合适的干预或对照组,以精确评估不同措施对增加欠发达地区卫生从业人员数量的作用。

本系统综述研究了什么?

所有的国家都有相对缺医少药的卫生专业人员的地区,其中绝大多数在农村和城市贫民区。这个问题在全世界都有,但在低收入和中等收入国家尤为严重。

虽然一些卫生专业人员选择在服务欠缺的地区工作,但我们仍需要策略来说服更多的人这样做。目前已经有多种不同策略被应用。例如,一些医学院校试图招聘更多有农村背景的学生,或安排学生在农村地区实习,希望毕业生能够返回那些地区实践。提供奖学金,补助金,贷款还款计划和更高的工资来吸引卫生专业人员到服务欠缺的的地区,同时国家也采用了强制性重新部署战略。虽然一些战略很有前景,但缺乏精心设计的研究,严格衡量这些战略的短期和长期有效性。

这篇综述的主要结果是什么?

这篇综述发现一个新的研究,评估国家健康保险计划对台湾卫生专业人员的分布的影响。在实施国民健康保险之前,生活在农村地区的人相比城市同行,能负担得起的医疗费用较低。国家健康保险计划的实施使得城乡地区的所有台湾公民都能够负担得起医疗费用。这可能导致卫生专业人员的地理分布更好。然而,我们评估证据的确定性非常低。因此,我们尚不能肯定国民健康保险计划对卫生专业人员分布的影响。

这篇综述的时效性如何?

这篇综述的作者们检索了截止于2014年4月发表的相关研究。

翻译注解

更新译者:王迪,审校:孙瑾。北京中医药大学循证医学中心。2017年7月15日。原译者:中国循证卫生保健协作网。重庆医科大学公共卫生与管理学院,翻译时间:2012年

Laienverständliche Zusammenfassung

Interventionen zur Erhöhung des Anteils von Gesundheitsfachleuten, die in ländlichen und unterversorgten Gebieten praktizieren

Was was das Ziel dieses Reviews?

Zweck dieses Cochrane-Reviews war, festzustellen, ob Strategien zur Erhöhung der Anzahl der Gesundheitsfachleute, die in ländlichen und unterversorgten Gebieten arbeiten, wirksam sind. Cochrane-Autoren suchten alle neue Studien, die diese Frage beantworten konnten, da im letzten Review aus dem Jahr 2009 keine einigermaßen sichere Evidenz gefunden werden konnte.

Schlussfolgerungen des Reviews

Wir fanden nur eine einzige neue Studie mit einer sehr geringen Qualität der Evidenz. Daher bleiben wir in Bezug auf die Wirkung dieser Art von Strategien weiterhin im Ungewissen. Es besteht Bedarf an einwandfrei durchgeführten interventionellen Studien mit geeigneten Kontroll- oder Vergleichsgruppen, um die Wirkung von Strategien zur Erhöhung der Anzahl von Gesundheitsfachleuten, die in unterversorgten Gebieten arbeiten, kritisch beurteilen zu können.

Was wurde in dem Review untersucht?

In allen Ländern gibt es Bereiche, die mit Gesundheitsfachleuten relativ unterversorgt sind. Meistens handelt es sich dabei um ländliche Gemeinschaften und die armen Gebiete in den Städten. Dieses Problem ist weltweit zu beobachten, aber in Ländern mit niedrigem und mittlerem Einkommen ist es besonders gravierend.

Zwar gibt es Gesundheitsfachleute, die sich dafür entscheiden, in unterversorgten Gebieten zu arbeiten, jedoch benötigen wir Strategien, um mehr von ihnen dazu zu bewegen. Dazu werden verschiedene Strategien angewendet. Zum Beispiel versuchen einige medizinische Hochschulen, mehr Studenten mit ländlichem Hintergrund zu gewinnen, oder für Studenten Praktika im ländlichen Kontext einzurichten, in der Hoffnung, dass sie nach Abschluss ihres Studiums in diese Gebiete zurückkehren werden, um dort zu praktizieren. Oft werden Stipendien, Studienbeihilfen, Tilgungspläne für Darlehen und höhere Gehälter angeboten, um Gesundheitsfachleute für unterversorgte Gebiete zu gewinnen, wobei manche Länder auch Gesundheitsfachleuten Arbeitsorte zuweisen. Zwar zeigen manche Strategien vielversprechende erste Ergebnisse, jedoch mangelt es an gut geplanten Studien für eine gründlich durchgeführte Messung der kurzfristigen und langfristigen Wirkung dieser Strategien.

Was sind die wesentlichen Ergebnisse dieses Reviews?

Für diesen Review fanden wir eine neue Studie, welche die Wirkung eines staatlichen Krankenversicherungssystems auf die Verteilung von Gesundheitsfachleuten in Taiwan bewertet. Vor Einführung der staatlichen Krankenversicherung (National Health Insurance) konnten sich die Bewohner ländlicher Gebiete im Gegensatz zu den Stadtbewohnern kaum die medizinischen Ausgaben leisten. Mit der Einführung der staatlichen Krankenversicherung wurde die medizinische Versorgung für alle taiwanesischen Bürger bezahlbarer, in der Stadt wie auf dem Land. Das hat möglicherweise zu einer besseren geographischen Verteilung der Gesundheitsfachleute geführt. Wir beurteilten die Qualität der Evidenz allerdings als sehr gering. Demnach haben wir im Hinblick auf die Wirkung von nationalen Krankenversicherungssystemen auf die Verteilung von Gesundheitsfachleuten keine Gewissheit.

Wie aktuell ist dieser Review?

Die Review-Autoren suchten nach Studien, die bis April 2014 publiziert wurden.

Anmerkungen zur Übersetzung

Freigegeben durch Cochrane Schweiz.