Intervention Review

You have free access to this content

Calcium supplementation (other than for preventing or treating hypertension) for improving pregnancy and infant outcomes

  1. Pranom Buppasiri1,*,
  2. Pisake Lumbiganon1,
  3. Jadsada Thinkhamrop1,
  4. Chetta Ngamjarus2,
  5. Malinee Laopaiboon3

Editorial Group: Cochrane Pregnancy and Childbirth Group

Published Online: 5 OCT 2011

Assessed as up-to-date: 22 JUN 2011

DOI: 10.1002/14651858.CD007079.pub2

How to Cite

Buppasiri P, Lumbiganon P, Thinkhamrop J, Ngamjarus C, Laopaiboon M. Calcium supplementation (other than for preventing or treating hypertension) for improving pregnancy and infant outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 10. Art. No.: CD007079. DOI: 10.1002/14651858.CD007079.pub2.

Author Information

  1. 1

    Khon Kaen University, Department of Obstetrics and Gynaecology, Faculty of Medicine, Khon Kaen, Khon Kaen, Thailand

  2. 2

    Faculty of Public Health, Khon Kaen University, Department of Biostatistics and Demography, Khon Kaen, Thailand

  3. 3

    Khon Kaen University, Department of Biostatistics and Demography, Faculty of Public Health, Khon Kaen, Thailand

*Pranom Buppasiri, Department of Obstetrics and Gynaecology, Faculty of Medicine, Khon Kaen University, Faculty of Medicine, Khon Kaen, Khon Kaen, 40002, Thailand. bprano@kku.ac.th.

Publication History

  1. Publication Status: New
  2. Published Online: 5 OCT 2011

SEARCH

 

Abstract

  1. Top of page
  2. Abstract
  3. Plain language summary
  4. Résumé
  5. Plain language summary (fr)

Background

Maternal nutrition during pregnancy is known to have an effect on fetal growth and development. It is recommended that women increase their calcium intake during pregnancy and lactation, although the recommended dosage varies among professionals. Currently, there is no consensus on the role of routine calcium supplementation for pregnant women other than for preventing or treating hypertension.

Objectives

To determine the effect of calcium supplementation on maternal, fetal and neonatal outcomes (other than for preventing or treating hypertension) as well as any possible side effects.

Search methods

We searched the Cochrane Pregnancy and Childbirth Group's Trials Register (17 March 2011).

Selection criteria

We considered all published, unpublished and ongoing randomised controlled trials (RCTs) comparing maternal, fetal and neonatal outcomes in pregnant women who received calcium supplementation versus placebo or no treatment. We excluded quasi- and pseudo-RCTs.

Data collection and analysis

Two review authors identified studies for inclusion and extracted the data. Two review authors performed data analysis.

Main results

This review includes data from 21 studies (involving 16,602 women). There were no statistically significant differences between women who received calcium supplementation and those who did not in terms of reducing preterm births (less than 37 weeks' gestation) (risk ratio (RR) 0.90; 95% confidence interval (CI) 0.73 to 1.11; 12 studies, 15615 women; random-effects model) and also in less than 34 weeks' gestation (RR 1.11; 95% CI 0.84 to 1.46; three trials, 5145 women). There was no significant difference in infant low birth weight between the two groups (RR 0.91; 95% CI 0.72 to 1.16; four trials, 13449 infants; random-effects). However, compared to the control group, women in the calcium supplementation group gave birth to slightly heavier birth weight infants (mean difference (MD) 64.66 g; 95% CI 15.75 to 113.58; 19 trials, 8287 women; random-effects).

Authors' conclusions

Calcium supplementation is associated with a significant protective benefit in the prevention of pre-eclampsia, and should be used for this indication according to a previous review. This review indicates that there are no additional benefits for calcium supplementation in prevention of preterm birth or low infant birth weight. While there was a statistically significant difference of 80 g identified in mean infant birth weight, there was significant heterogeneity identified, and the clinical significance of this difference is uncertain.

 

Plain language summary

  1. Top of page
  2. Abstract
  3. Plain language summary
  4. Résumé
  5. Plain language summary (fr)

Effect of taking extra calcium (other than preventing or treating high blood pressure) during pregnancy for improving maternal and infant health

Maternal nutrition during pregnancy is known to have a significant effect on fetal growth and development. Another Cochrane review has shown the benefit of taking extra calcium in preventing pre-eclampsia/eclampsia. In our review, regular intake of extra calcium tablets during pregnancy did not improve any maternal outcomes such as the number of preterm births or other infant outcomes, except for a slight increase in infant birth weight in the group of women who received calcium supplementation. Taking calcium supplementation did not appear to have any obvious side effects. Our review included data from 21 randomised controlled studies (involving 16,602 women) although the majority of the comparisons were based on fewer numbers of studies.

 

Résumé

  1. Top of page
  2. Abstract
  3. Plain language summary
  4. Résumé
  5. Plain language summary (fr)

Contexte

La nutrition maternelle pendant la grossesse est connue pour avoir un effet sur la croissance et le développement du fœtus. Il est recommandé aux femmes d'augmenter leur apport en calcium durant la grossesse et l'allaitement, bien que la dose recommandée varie entre les professionnels. Actuellement, il n'existe pas de consensus quant au rôle de la supplémentation de routine en calcium pour les femmes enceintes, à part pour la prévention ou le traitement de l'hypertension.

Objectif

Déterminer l'effet de la supplémentation en calcium sur la santé de la mère, du fœtus et du nouveauné (dans les indications hors prévention et traitement de l'hypertension) ainsi que les éventuels effets secondaires.

Stratégie de recherche

Nous avons effectué une recherche dans le registre des essais du groupe Cochrane sur la grossesse et l'accouchement (17 mars 2011).

Critères de sélection

Nous avons considéré tous les essais cliniques randomisés (ECR), publiés, inédits ou en cours, comparant la santé de la mère, du fœtus et du nouveauné chez les femmes enceintes ayant reçu une supplémentation en calcium par rapport à celles ayant reçu un placebo ou n'ayant reçu aucun traitement. Nous avons exclu les quasi et pseudoECR.

Collecte de données et analyse

Deux auteurs de la revue ont identifié des études à inclure et extrait les données. Deux auteurs de la revue ont effectué une analyse des données.

Principaux résultats

Cette revue comprend des données de 21 études (portant sur 16 602 femmes). Il n'y avait aucune différence statistiquement significative entre les femmes ayant reçu une supplémentation en calcium et celles qui n'en avaient pas reçu, en termes de réduction des accouchements prématurés (moins de 37 semaines de gestation) (risque relatif (RR) 0,90; intervalle de confiance (IC) à 95% 0,73 à 1,11; 12 études, 15 615 femmes; modèle à effets aléatoires) ainsi que dans les gestations de moins de 34 semaines (RR 1,11; IC 95% 0,84 à 1,46; trois essais, 5145 femmes). Il n'y avait pas de différence significative en matière de bas poids de naissance entre les deux groupes (RR 0,91; IC 95% 0,72 à 1,16; quatre essais, 13 449 nourrissons; effets aléatoires). Toutefois, comparativement au groupe témoin, les femmes ayant reçu une supplémentation en calcium ont donné naissance à des bébés un peu plus lourds (différence moyenne (DM) 64,66 g; IC 95% de 15,75 à 113,58; 19 essais, 8287 femmes; effets aléatoires).

Conclusions des auteurs

La supplémentation en calcium est associée à un effet significatif de protection contre la prééclampsie et devrait être utilisée pour cette indication d'après une revue précédente. Cette revue indique que la supplémentation en calcium ne présente pas d'avantages supplémentaires pour la prévention des accouchements prématurés ou des bas poids de naissance. Bien qu'une différence statistiquement significative de 80 g ait été identifiée dans le poids de naissance moyen du bébé, une hétérogénéité significative a été identifiée rendant incertaine la signification clinique de cette différence.

Effet de la prise de calcium supplémentaire (prévention et traitement de l'hypertension artérielle noncompris) pendant la grossesse pour améliorer la santé de la mère et du bébé

Traduction

Centre Cochrane Français  Novembre 2011

 

Plain language summary (fr)

  1. Top of page
  2. Abstract
  3. Plain language summary
  4. Résumé
  5. Plain language summary (fr)

Resume En Langage Simplifie

Effet de la prise de calcium supplémentaire (prévention et traitement de l'hypertension artérielle noncompris) pendant la grossesse pour améliorer la santé de la mère et du bébé

La nutrition maternelle pendant la grossesse est connue pour avoir un effet significatif sur la croissance et le développement du fœtus. Une autre revue Cochrane a montré le bénéfice de la prise de calcium supplémentaire pour prévenir la prééclampsie et l'éclampsie. Dans notre revue, la prise régulière de comprimés de calcium supplémentaires pendant la grossesse n'a eu aucun effet positif sur la mère ou l'enfant (comme le nombre d'accouchements prématurés etc.), à part une petite augmentation du poids de naissance chez les femmes ayant reçu une supplémentation en calcium. La supplémentation en calcium ne semble pas avoir entrainé d'effets secondaires clairs. Notre examen a porté sur les données de 21 études cliniques randomisées (impliquant 16 602 femmes), bien que la majorité des comparaisons fût basée sur un nombre réduit d'études.