SEARCH

SEARCH BY CITATION

Abstract

The effect of caustic soda concentration on the rate of dissolution of gibbsite and boehmite was studied. The activity of sodium hydroxide rather than cencentration was found to be the best parameter for kinetically describing the effect of concentration on dissolution rate.

For the gibbsite reaction, a first order dependence on sodium hydroxide activity was observed whilst the boehmite dissolution exhibited a dependence on the term (aNaOH. aH2O) which was first order above 210 g/1 Na2O and half order below that concentration.

On a étudié léeffet de la concentration de la soude caustique sur la dissolution de la gibbsite et de la boehmite. On a trouvé que cétait plutǒt léactivité de léhydroxyde de sodium que sa concentration qui était le meilleur paramètre pour décrire par cinétique léeffet de la concentration sur la vitesse de dissolution.

Dans le cas de la réaction de la gibbsite, on a observé une dépendance de premier ordre de léactivité de léhydroxide de sodium; on a trouvé, par contre, que la dissolution de la boehmite dépendait du terme (aNaOH- aH2O) et que cette dépendance était de premier ordre pour une concentration excédant 210 g/1 de Na2O et déun demi-ordre au-dessous de la dite concentration.