SEARCH

SEARCH BY CITATION

Keywords:

  • acid catalyst characterization;
  • pyridine poisoned catalyst;
  • selectivity change;
  • catalyst fouling

Abstract

The decomposition reaction of pt-butylcumene and t-butylbromobenzene have been carried out over pyridine poisoned silica-alumina and HY zeolite in order to examine the effect of acid strength on selectivity.

Since the catalyst deactivation rate for isomerization over the poisoned silica-alumina was greater than that of de-t-butylation in the reaction of pt-butylcumene, the selectivity of de-t-butylation gradually improved with process time.

In the reaction of t-butylbromobenzene over poisoned HY zeolite, the de-bromination rate was suppressed by the poisoning because the nature of active sites was different between silica-alumina and HY zeolite. The poisoned HY zeolite was found to be favorable for the de-t-butylation of halogenated-t-butylbenzenes.

On a réalisé une réaction de décomposition du pt-butylcumène et du t-butylbromobenzène sur des catalyseurs à base de silice-alumine et de zéolithe HY empoisonnés par de la pyridine dans le but d'étudier l'effet de la force acide sur la sélectivité.

La vitesse de désactivation du catalyseur au cours de la réaction du pt-butylcumène s'étant avérée plus grande dans le cas de l'isomération sur le catalyseur de silice-alumine empoisonné, que dans celui de la de-t-butylation, la sélectivité de la de-t-butylation s'est progressivement améliorée avec la durée du procédé.

Dans la réaction du t-butylbromobenzène sur un catalyseur zéolithique HY empoisonné, la vitesse de de-bromuration a été diminuée par l'empoisonnement, la nature des sites actifs étant différente entre la silice-alumine et la zéolithe HY. La zéolithe HY empoisonnée s'est avérée meilleure pour la de-t-butylation des t-butylbenzènes halogénés.