Fax: +47-77644831.
Epidemiology
Cod liver oil, other dietary supplements and survival among cancer patients with solid tumours
Article first published online: 11 MAR 2009
DOI: 10.1002/ijc.24422
Copyright © 2009 UICC
Additional Information
How to Cite
Skeie, G., Braaten, T., Hjartåker, A., Brustad, M. and Lund, E. (2009), Cod liver oil, other dietary supplements and survival among cancer patients with solid tumours. International Journal of Cancer, 125: 1155–1160. doi: 10.1002/ijc.24422
Publication History
- Issue published online: 22 JUN 2009
- Article first published online: 11 MAR 2009
- Accepted manuscript online: 11 MAR 2009 12:00AM EST
- Manuscript Accepted: 26 FEB 2009
- Manuscript Received: 5 JAN 2009
Funded by
- The Norwegian Foundation for Health and Rehabilitation (EXTRA funds) and the Norwegian Cancer Society
- Abstract
- Article
- References
- Cited By
Keywords:
- cancer patients;
- survival;
- dietary supplements;
- cohort study;
- Norway
Abstract
The effect of various dietary supplements on chronic diseases and mortality has been widely studied, but few convincing results have emerged from studies in well-nourished populations. In Norway, both cod liver oil and other dietary supplements are frequently used. In the Norwegian Women and Cancer cohort study, we explored if supplement use before diagnosis affected survival of cancer patients with solid tumours. We performed Cox proportional hazards analyses, adjusting for age at diagnosis, smoking and stage. Cod liver oil was the most frequently used dietary supplement, followed by multivitamins and minerals. Whole year daily use of cod liver oil was associated with lower risk of death in patients with solid tumours [RR = 0.77 (95% CI 0.61–0.97)] and in lung cancer patients [RR=0.56 (95% CI 0.34–0.92)]. Also daily and occasional use of other dietary supplements decreased the risk of death among lung cancer patients [RR = 0.70 (95% CI 0.49–0.99) and 0.55 (95% CI 0.31–0.97)]. More research is needed to clarify the association; meanwhile adjustment for dietary supplement use should be performed in survival analyses of lung cancer patients. © 2009 UICC

1097-0215/asset/olbannerleft.jpg?v=1&s=45719cd7de57873027993264fcc568b335a8cd56)
1097-0215/asset/olbannerright.jpg?v=1&s=5e0fba63c1309b3036eb9215a0e1e83dd02efd19)
1097-0215/asset/cover.gif?v=1&s=9bea5e55449dab2cff7ad3b06277cc9745417a23)