SEARCH

SEARCH BY CITATION

Keywords:

  • periodontitis;
  • body composition;
  • waist-to-hip ratio;
  • body mass index;
  • free-fat mass;
  • skinfold thickness

Abstract

Objectives: The objective of this study was to investigate the association of body composition (obesity) and periodontal disease using simple, inexpensive nutritional assessment techniques available in the Third National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES III).

Material and Methods: Caucasian subjects, aged 18 years and above, participating in NHANES III, were used for this study. Weight, height, waist circumference, hip circumference, skinfold thickness (S), and bioelectrical impedance analysis measurements were performed and used in the calculation of body mass index (BMI), waist-to-hip ratio (WHR) (visceral fat), log sum of S (subcutaneous fat), and fat-free mass (FFM). Data were analyzed using SPSS®. One-way, factorial ANOVA, multivariate analyses, and regression curve analyses were performed. p<0.05 was used to reject the null hypothesis.

Results: Adjusting for age, gender, history of diabetes, current smoking, and socioeconomic status, statistically significant correlations were found between periodontitis and WHR, BMI, FFM, and in some instances S.

Conclusion: This study, indicating significant correlations between body composition and periodontal disease (with WHR being the most significant, followed by BMI, FFM, and S), showed similarities to those observed in other obesity-related health problems. This strengthened arguments that periodontal disease and certain obesity-related systemic illnesses are related, with abnormal fat metabolism possibly being an important factor.

Zusammenfassung

Zielsetzung: Untersuchung der Zusammenhänge zwischen Körperszusammensetzung (Fettleibigkeit) und Parodontitis mittels einfacher, kostengünstiger Techniken zur Ernährungserfassung, die im Rahmen der dritten Nationalen Studie zur Gesundheitheits- und Ernährungserfassung (NHANES III) zugänglich waren.

Material und Methoden: Individuen kaukasischer Abstammung im Alter von ≥ 18 Jahren, die an der NHANES III teilnahmen, wurden untersucht. Gewicht, Körpergröße, Bauch- und Hüftumfang, Hautfaltendicken- (S) und BIA-Messungen wurden erhoben und zur Berechnung des Körpermassenindex (BMI), der Bauch-zu-Hüften-Relation (WHR) (viszerales Fett), log der Summe von S (Unterhautfett) und freie Fettmasse (FFM) verwendet. Die Daten wurden mittels SPSS® ausgewertet. Einseitige, faktoriale ANOVA, multivariate Analysen und Regressionskurvenanalysen wurden durchgeführt. P<0,05 wurde festgelegt, um die Nullhypothese zu verwerfen.

Ergebnisse: Nach Korrektur für Alter, Geschlecht, Vorgeschichte von Diabetes, aktuellem Rauchen und sozioökonomischem Status wurden statistisch signifikante Korrelationen zwischen Parodontitis und WHR, BMI, FFM und in manchen Fällen S gefunden.

Schlussfolgerungen: Diese Studie zeigte signifikante Zusammenhänge zwischen Körperzusammensetzung und Parodontitis; dabei war WHR der wichtigste Faktor gefolgt von BMI, FFM und S. Dies zeigt Parallelen zu anderen mit Fettleibigkeit einhergehenden Gesundheitsproblemen und stärkt die Argumentation, dass Parodontitis und bestimmte systemische Erkrankungen in Verbindung stehen, die mit Fettleibigkeit einhergehen, wobei ein abnormaler Fettstoffwechsel möglicherweise ein wichtiger Faktor ist.

Résumé

Objectifs: L'objectif de cette étude était d'étudier l'association entre la composition corporelle (Obésité) et la maladie parodontale en utilisant des techniques de mises en évidences nutritionnelles peu onéreuses et simples disponibles dans le troisième bilan de l'examen national de santé et de nutrition. (NHANES III).

Matériels et Méthodes: des sujets caucasiens âgés de 18 ans et plus, et ayant participéà NHANES III, furent utilisés pour cette étude. Le poids, la taille, le tour de taille, le tour de hanche, l'épaisseur des plis de la peau (S) et des mesures du BIA furent utilisés pour le calcul de l'indice de masse corporel (BMI), le ratio taille-hanche (WHR)(graisse viscérale), log des sommes des S (graisses sous-cutanées), et masse de graisse libre (FFM). Les données ont été analysées par SPSS®. Des analyses multi-variées ANOVA factoriel, à sens unique, et des analyses de courbe de régression ont été réalisées. P<0.05 a été utilisé pour rejeter l‘hypothèse nulle.

Résultats: En ajustant pour l'âge, le sexe, l'historique de diabète, la condition tabagique et socio-économique, des corrélations statistiquement significatives ont été trouvées entre la parodontite et WHR, BMI, FFM, et aussi parfois avec S.

Conclusion: cette étude indique des corrélations significatives entre la composition corporelle et la maladie parodontale. WHR est le facteur le plus significatif suivi de BMI, FFM et S, et il y a des similarités avec d'autres problèmes de santé en relation avec l'obésité. Ceci renforce les arguments selon lesquels la maladie parodontale et des maladies systémiques en relation avec l'obésité sont associées, avec comme facteur important une anomalie du métabolisme graisseux.