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Keywords:

  • initial attachment loss;
  • early periodontal lesion;
  • longitudinal studies;
  • incidence;
  • periodontal disease

Abstract

Aim: The purpose of this study was to assess the initiation and progression of periodontal disease during adult life.

Materials and Methods: In a 26-year longitudinal investigation of the initiation and progression of chronic periodontitis that started in 1969 and included 565 men of Norwegian middle class, 223 who had participated in some, but not all, intermediate examinations presented at the last survey in 1995. Fifty-four individuals were available for examination in all seven surveys.

Results: Covering the age range from 16 to 60 years, the study showed that at 16 years of age, 5% of the participants had initial loss of periodontal attachment (ILAgeqslant R: gt-or-equal, slanted2 mm) at one or more sites. Both the subject incidence and the site incidence increased with time, and by 32 years of age, all individuals had one or more sites with loss of attachment. As age progressed, new lesions affected sites, so that as these men approached 60 years of age approximately 50% of all available sites had ILA.

An assessment of the intraoral distribution of the first periodontal lesion showed that, regardless of age, molars and bicuspids were most often affected. At and before the age of 40 years, the majority of ILA was found in buccal surfaces in the form of gingival recession. By 50 years, however, a greater proportion of sites presented with attachment loss attributed to pocket formation or a combination of pocket formation and gingival recession. As individuals neared 60 years of age, approximately half of the interproximal areas in posterior teeth had these lesions.

Conclusion: This investigation has shown that, in a well-maintained population who practises oral home care and has regular check-ups, the incidence of incipient periodontal destruction increases with age, the highest rate occurs between 50 and 60 years, and gingival recession is the predominant lesion before 40 years, while perio-dontal pocketing is the principal mode of destruction between 50 and 60 years of age.

Zusammenfassung

Zielsetzung: Untersuchung von Beginn und Fortschreiten chronischer Parodontitis in einer über 26 Jahre laufenden longitudinalen Studie.

Material und Methoden: Die Untersuchung begann 1969 und umfasste 565 Norwegische Männer der Mittelklasse, von denen 223, die an manchen, aber nicht allen Zwischenuntersuchungen teilgenommen hatten, sich zur Abschlussuntersuchung 1995 vorstellten. 54 Personen waren für alle 7 Untersuchungen verfügbar.

Ergebnisse: Die Studie, die ein Altersspektrum von 16 bis 60 Jahren umfasste, zeigte, dass mit 16 Jahren 5% der Teilnehmer an einer oder mehreren Stellen initialen Attachmentverlust (ILAgeqslant R: gt-or-equal, slanted2 mm) aufwiesen. Die Inzidenz sowohl auf Personen- wie auch auf Stellenebene nahmen mit der Zeit zu und im Alter von 32 Jahren hatten alle Personen an einer oder mehreren Stellen Attachmentverlust. Mit zunehmendem Alter kamen neue Läsionen hinzu, so dass mit etwa 60 Jahren etwa 50% aller vorhandenen Stellen initialen Attachmentverlust aufwiesen. Eine Betrachtung der intraoralen Verteilung der ersten parodontalen Läsionen zeigte, dass unabhängig vom Alter Molaren und Prämolaren am häufigsten betroffen waren. Bis zum 40. Lebensjahr einschließlich fand sich die Mehrheit der Stellen mit IAL bukkal in Form von Rezessionen. Mit dem 50. Lebensjahr allerdings wies ein größerer Anteil der Stellen Attachmentverlust mit Taschenbildung oder einer Kombination von Taschenbildung und Rezession auf. Bei Personen, die sich dem 60. Lebensjahr näherten, wiesen etwa die Hälfte der approximalen Bereiche der Seitenzähne diese Läsionen auf.

Schlussfolgerung: Diese Untersuchung hat gezeigt, dass in einer gut betreuten Population, die häusliche Mundhygiene betreibt und regelmäßige Kontrollen wahrnimmt, die Inzidenz beginnender parodontaler Zerstörung mit dem Alter zunimmt und ihre höchste Rate zwischen 50 und 60 Jahren erreicht. Rezessionen sind die vorherrschende Läsion vor dem 40. Lebensjahr, während Taschenbildung die vorherrschende Art der Zerstörung zwischen dem 50. und 60. Lebensjahr ist.

Résumé

Au cours d'une recherche longitudinale sur une période de 26 ans concernant l'initiation et la progression de la parodontite chronique, recherche qui débuta en 1969 et qui concerna 565 norvégiens issus de la classe moyenne et de sexe masculin, 223 sujets participèrent à quelques examens intermédiaires, mais pas à tous, se sont présentés au dernier bilan en 1995. 54 individus ont été disponibles pour les 7 bilans.

Les sujets avaient entre 16 et 60 ans. L'étude montre qu'à l'âge de 16 ans, 5% des participants avaient une perte d'attache initiale (ILAgeqslant R: gt-or-equal, slanted2 mm) sur un ou plusieurs sites. L'incidence relative au sujet et aussi l'incidence relative au site augmentaient au cours du temps. Et vers 32 ans, tous les individus avaient un ou plusieurs sites présentant une perte d'attache. En même temps que l'âge augmentait, de nouvelles lésions affectaient les sites de sorte que, lorsque ces hommmes atteignaient la soixantaine, pratiquement 50% des sites disponibles présentaient une perte d'attache initiale.

Un examen de la distribution intra-orale de la première lésion parodontale a montré qu'indépendemment de l'âge, les molaires et prémolaires étaient le plus souvent touchées. Jusqu'à 40 ans, la majorité des pertes d'attache initiales se rencontraient sur les surfaces vestibulaires sous la forme de récessions gingivales. Vers la cinquantaine, cependant, une proportion plus importante de sites était atteinte de perte d'attache dûe à la formation de poches ou à une combinaison de formation de poche et de récession. Comme les individus approchaient de la soixantaine, environ la moitié des zones interproximales des dents postérieures présentait ces lésions. Cette recherche a montré que dans une population bien maintenue capable de manoeuvres d'hygiène orale et régulièrement suivie, l'incidence de destruction parodontale débutante augmente avec l'âge, le taux le plus important apparaissant entre 50 et 60 ans, et que la récession gingivale est la lésion prépondérante avant 40 ans, alors qu'entre 50 et 60 ans, la formation de poche devient le principal mode de destruction.