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White blood cell count in generalized aggressive periodontitis after non-surgical therapy

Authors


Abstract

Background: Periodontal bacteria are known to invade the systemic circulation. Chronic low-level bacteremia and a systemic inflammatory response have been suggested as a pathogenetic link between periodontal disease and atherosclerosis. The purpose of this study was to examine the systemic effect of a non-surgical therapy on white blood cell count (WBC count) and differential blood count in smoking and non-smoking generalized aggressive periodontitis (GAP) patients.

Methods: 27 adult periodontitis patients (13 smokers and 14 non-smokers) with previously untreated GAP were subjected to 3 sessions of oral hygiene procedure. Afterwards, the patients were treated by scaling and root planing under local anaesthesia. Periodontal examinations were performed after supragingival pretreatment and three months after subgingival therapy. Pocket probing depth (PPD) and relative attachment level (RAL) were measured with Florida probe and disc probe. Accompanying clinical evaluation venous blood samples were taken to analyse the WBC counts and differential blood counts. For statistical analysis non-parametric tests were utilized.

Results: No clinical or demographic differences were found between smokers (n=13) and non-smokers (n=14). PPD, bleeding on probing (BoP) and suppuration improved significantly after therapy both in smokers and non-smokers. Following periodontal treatment WBC counts, neutrophil and platelet counts decreased significantly in non-smokers (p≤0.004), while in smokers only platelet counts were significantly reduced (p=0.006). Non-smokers showed a significantly higher reduction of WBC counts (p=0.005) and neutrophils (p=0.001) compared to smokers.

Conclusion: The results indicate that a therapeutical intervention may have a systemic effect on the blood count in GAP patients. This effect seems to differ between smokers and non-smokers.

Zusammenfassung

Grundlagen: Es ist bekannt, dass parodontale Bakterien in den Blutkreislauf gelangen. Gine chronische, geringgradige Bakteriärie und Atherosklerose pathogenetisch in Verbindung gebracht.

Ziel: Der Zweck dieser Studie war es, bei Rauchern und Nichtrauchern mit generalisierter aggressiver Parodontitis (GAP) den systemischen Effekt einer konservativen Behandlung auf die Anzahl der weißen Blutzellen (WBC) und das Differenzialblutbild zu untersuchen.

Material und Methode: 27 erwachsene Parodontitispatienten (13 Raucher und 14 Nichtraucher) mit unbehandelter GAP wurden 3 Sitzungen mit Mundhygienemaßnahmen unterzogen. Danach wurden die Patienten mit Scaling und Wurzelglättung unter lokaler Anästhesie behandelt. Die parodontale Untersuchung wurde nach der supragingivalen Vorbehandlung und drei Monate nach subgingivaler Therapie durchgeführt. Die klinische Sondierungstiefe (PPD) und das relative Attachmentniveau (RAL) wurden mit der Florida Probe und der Florida Disc Probe gemessen. Begleitend zur klinischen Befunderhebung wurden Proben venösen Blutes entnommen, um die Anzahl der WBC zu bestimmen und ein Differenzialblutbild anzufertigen. In der Stat, Analyse wurden nicht-parametrische Tests verwendet.

Ergebnisse: Zwischen Rauchern und Nichtrauchern wurden keine demographischen Unterschiede vorgefunden. Nach der Therapie verbesserten sich sowohl als auch bei Rauchern und Nichtrauchern die PPD, die Sondierungsblutung und die Pusentleerung signifikant. Nach der Parodontalbehandlung kam es bei den Nichtrauchern zu einer signifikanten Reduktion der Anzahl der WBC, Neutrophilen und Plättchen (pleqslant R: less-than-or-eq, slant0.004), wahrend sich bei den Rauchern nur die Anzahl der Plättchen signifikant (p=0.006) reduzierte. Nichtraucher zeigten im Vergleich mit den Rauchern eine signifikant stärkere Reduktion der Anzahl der WBC (p=0.005) und der Neutrophilen (p=0.001).

Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse zeigen, dass bei Patienten mit GAP, eine therapeutische Intervention einen systemischen Effekt auf die Anzahl der Blutzellen haben könnte. Dieser Effekt scheint zwischen Rauchern und Nichtrauchern unterschiedlich ausgeprägt zu sein.

Résumé

Origine: Les bactéries parodontales pathogènes sont connues pour envahir la circulation systémique. Un faible niveau chronique de bactériémie et une réponse inflammatoire systémique ont été suggérés comme lien pathogénique entre la maladie parodontale et l'artériosclérose. Le but de cette étude a été d'examiner l'effet systémique d'un traitement non-chirurgical sur le comptage des globales blancs (WBC) et le comptage sanguin différentiel chez les fumeurs et non-fumeurs atteints de parodontite agressive généralisée (GAP).

Méthodes: 27 adultes avec parodontite, 13 fumeurs et 14 non-fumeurs, avec un GAP non-traité ont été soumis à 3 sessions d'hygiène buccale. Les patients ont ensuite été traités par détartrage et surfaçage sous anesthésie locale. L'examen parodontal a été effectué après le prétraitement sus-gingival et 3 mois après le traitement sous-gingival. La profondeur de poche au sondage (PPD) et le niveau d'attache relatif (RAL) ont été mesurés avec la sonde Florida et la sonde Disc. Une évaluation clinique par la prise d'échantillons sanguins veineux afin d'analyser les comptages WBC et les comptages sanguins différentiels a été effectuée. Pour l'analyse statistique des tests non-paramétriques ont été utilisés.

Résultats: Aucune différence clinique ou démographique n'a été trouvée entre les fumeurs et les non-fumeurs. PPD, le saignement au sondage et la suppuration s'amélioraient de manière significative après le traitement chez tous les sujets. Après le traitement parodontal, les comptages WBC, les comptages des neutrophiles et des plaquettes, diminuaient significativement chez les non-fumeurs (pleqslant R: less-than-or-eq, slant0.004) tandis que chez les fumeurs seul les comptages des plaquettes avaient diminué significativement (p=0.006). Les non-fumeurs accusaient une réduction significativement plus importante des comptages WBC) p=0.005) et des neutrophiles (p=0.001) comparés aux fumeurs.

Conclusion: Les résultats indiquent que l'intervention thérapeutique peut avoir un effet systémique sur le comptage sanguin chez les patients GAP. Cet effet serait différent entre les fumeurs et les non-fumeurs.

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