Usefulness of Lanoconazole (Astat®) cream in the treatment of hyperkeratotic type tinea pedis. Comparative study of monotherapy and combination therapy with 10% Urea Ointment (Pastaron®)

Authors


Dr. Hiroyuki Tanuma, Tanuma Dermatological Clinic, Honcho 3-15-19, Kawaguchi, Saitama, 332-0012 Japan. Tel: 81 48 226 4112 Fax: 81 48 226 4112.

Abstract

Summary  Hyperkeratotic type tinea pedis is a refractory type of superficial dermatomycosis. Treatment for hyperkeratotic type tinea pedis is mainly with oral antimycotics, such as griseofulvin, and healing is generally considered to be difficult with only topical antimycotics. In this randomized comparative study, the usefulness of a topical application of 1% lanoconazole cream (Astat®) monotherapy (group I) was compared with that of combination therapy with 1% lanoconazole cream and 10% urea ointment (Pastaron®) (group II) in a series of patients with hyperkeratotic type tinea pedis. The clinical improvement rates (percentage of ‘marked improvement’ plus ‘moderate improvement’) was 70.0% in group I and 95.7% in group II. The fungal eradication rate was 5.0% in group I and 43.5% in group II after 4 weeks of treatment, and was 70.0% and 95.7% after 12 weeks of treatment, respectively. The usefulness rate (percentage of ‘very useful’ plus ‘useful’) was 70% in group I and 95.7% in group II. Both lanoconazole monotherapy and the combination therapy with 10% urea ointment were highly effective and safe. Both treatments should be recommended for patients with hyperkeratotic type tinea pedis for whom an oral treatment is not appropriate or for whom a sufficient improvement with oral medications cannot be expected.

Abstract

Zusammenfassung Die hyperkeratotische Form der Tinea pedis ist ein refraktärer Typ von oberflächlicher Dermatomykose. Behandelt wird hauptsächlich mit oralen Antimykotika, wie mit Griseofulvin, und die Heilung mit nur örtlicher Behandlung gilt als schwierig. In dieser Vergleichsstudie wird der Stellenwert der topischen Monotherapie mit 1% Lanoconazole Creme (Astat®) (Gruppe I) und Kombinationstherapie mit 1% LanoconazolCreme und 10% Harnstoffsalbe (Pastaron®) (Gruppe II) für eine Reihe von Patienten mit hyperkeratotischer Form der Tinea pedis verglichen. Die Besserungsraten waren 70,0% und 95,7% in Gruppe I bzw. Gruppe II. Die Pilzeradikationsrate betrug nach 4 Wochen Behandlung 5,0% in Gruppe I und 43,5% in Gruppe II, und stieg nach 12 Wochen Behandlung auf 70,0% in Gruppe I und 95,7% in Gruppe II an. Sowohl die Lanoconazol-Monotherapie als auch die kombinierte Anwendung mit 10% Harnstoffsalbe war hochgradig effektiv und sicher. Beide Behandlungen sollten für Patienten mit hyperkeratotischer Form der Tinea pedis empfohlen werden, bei denen eine orale Behandlung nicht angemessen ist oder für die eine ausreichende Besserung mit oraler Medikation nicht erwartet werden kann.

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