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Keywords:

  • Candida;
  • psoriasis;
  • colonization;
  • quantitation.
  • Candida;
  • Psoriasis;
  • Kolonisierung;
  • Quantifizierung.

Summary.  The presence of Candida albicans and other Candida species in saliva and faeces of 50 psoriatic patients compared with a control group of 50 healthy donors was examined quantitatively. The quantity of Candida in saliva and faeces of the psoriatics proved to be significantly higher than in the controls. Candida was detected in 78% of the saliva samples of the psoriatics but in only 50% of the controls, and in the faeces samples in 72% of the psoriatics, but in only 46% of the controls. Qualitative analysis revealed a predominance of Candida albicans (saliva, 77%; faeces, 64%) and Candida rugosa (saliva, 28%; faeces, 28%). We did not find a correlation between the severity of the psoriasis according to the Psoriasis Area and Severity Index and the amount of Candida in the saliva or in the faeces. Our results reinforce the hypothesis that C. albicans is one of the triggers to both exacerbation and persistence of psoriasis. We propose that in psoriatics with a significant quantity of Candida in faeces, an antifungal treatment should be considered as an adjuvant treatment of psoriasis.

Zusammenfassung.  Es wurde die Besiedlung von 50 Psoriasis-Patienten im Vergleich zu 50 gesunden Kontrollpersonen mit Candida albicans und anderen Candida-Arten in Speichel und Fäzes quantitativ untersucht. Psoriatiker sind gegenüber den Kontrollen signifikant stärker mit Candida besiedelt: Candida fand sich bei 78% der Psoriatiker-Speichelproben (Kontrollen: 50%) und in 72% der Stuhlproben (Kontrollen: 46%). Candida albicans fand sich in 77% der Speichel und in 64% der Stuhlproben, Candida rugosa zu 28% im Speichel und zu 28% im Stuhl. Es fand sich keine Korrelation des Psoriasis-Schweregrades nach PASI und der Candida-Quantität in Speichel oder Fäzes. Unsere Ergebnisse bestärken die Hypothese, dass C. albicans ein Trigger sowohl für die Exazerbation als auch für die Persistenz der Psoriasis darstellt. Wir empfehlen, bei Psoriatikern mit einer signifikant hohen Candida-Kolonisation im Stuhl eine antimykotische Behandlung als adjuvante Psoriasistherapie zu erwägen.