SEARCH

SEARCH BY CITATION

Abstract

Objectives

Blood culture contamination is a common problem in the emergency department (ED) that leads to unnecessary patient morbidity and health care costs. The study objective was to develop and evaluate the effectiveness of a quality improvement (QI) intervention for reducing blood culture contamination in an ED.

Methods

The authors developed a QI intervention to reduce blood culture contamination in the ED and then evaluated its effectiveness in a prospective interrupted times series study. The QI intervention involved changing the technique of blood culture specimen collection from the traditional clean procedure to a new sterile procedure, with standardized use of sterile gloves and a new materials kit containing a 2% chlorhexidine skin antisepsis device, a sterile fenestrated drape, a sterile needle, and a procedural checklist. The intervention was implemented in a university-affiliated ED and its effect on blood culture contamination evaluated by comparing the biweekly percentages of blood cultures contaminated during a 48-week baseline period (clean technique) and 48-week intervention period (sterile technique), using segmented regression analysis with adjustment for secular trends and first-order autocorrelation. The goal was to achieve and maintain a contamination rate below 3%.

Results

During the baseline period, 321 of 7,389 (4.3%) cultures were contaminated, compared to 111 of 6,590 (1.7%) during the intervention period (p < 0.001). In the segmented regression model, the intervention was associated with an immediate 2.9% (95% confidence interval [CI] = 2.2% to 3.2%) absolute reduction in contamination. The contamination rate was maintained below 3% during each biweekly interval throughout the intervention period.

Conclusions

A QI assessment of ED blood culture contamination led to development of a targeted intervention to convert the process of blood culture collection from a clean to a fully sterile procedure. Implementation of this intervention led to an immediate and sustained reduction of contamination in an ED with a high baseline contamination rate.

Resumen

La Reducción de la Contaminación de los Hemocultivos en el Servicio de Urgencias: Un Estudio de Mejora de la Calidad de Series Temporales Interrumpidas

Objectivos

La contaminación de los hemocultivos es un problema común en el servicio de urgencias (SU) que conduce a una innecesaria morbilidad del paciente y a un alto coste al sistema sanitario. El objetivo de este estudio fue desarrollar y evaluar la efectividad de una intervención en la mejora de la calidad para reducir la contaminación de los hemocultivos en el SU.

Método

Se desarrolló una intervención de mejora de la calidad para reducir la contaminación de los hemocultivos en el SU y después se evaluó su efectividad en un estudio prospectivo de series temporales interrumpidas. La intervención de mejora de la calidad incluyó cambiar la técnica de la recogida de la muestra del hemocultivo desde el procedimiento de limpieza tradicional a un nuevo procedimiento estéril, con el uso estandarizado de guantes estériles y con un nuevo equipo de materiales que contiene un dispositivo antiséptico para la piel de clorhexidina al 2%, una gasa fenestrada estéril, una aguja estéril y una lista de comprobación del procedimiento. La intervención se llevó a cabo en un SU universitario y el impacto en la contaminación de los hemocultivos se evaluó mediante la cómparacion de los porcentajes quincenales de hemocultivos contaminados durante un periodo basal de 48 semanas (técnica limpia) y un periodo de intervención de 48 semanas (técnica estéril). Se utilizó un análisis de regresión segmentado con ajuste para tendencias y autocorrelación de primer orden. El objetivo fue alcanzar y mantener un porcentaje de contaminación por debajo del 3%.

Resultados

Durante el periodo basal, 321 de 7.389 (4,3%) cultivos estaban contaminados, en comparación con 111 de 6.590 (1,7%) durante el periodo de intervención (p < 0,001). En el modelo de regresión segmentado, la intervención se asoció con una reducción absoluta inmediata en la contaminación del 2,9% (IC 95% = 2,2% a 3,2%). El porcentaje de contaminación se mantuvo por debajo del 3% en cada intervalo quincenal a lo largo del periodo de intervención.

Conclusiones

Una evaluación de la mejora de la calidad destinada a reducir la contaminación de los hemocultivos en un SU condujo al desarrollo de una intervención para convertir el proceso de recogida del hemocultivo de un procedimiento limpio a uno completamente estéril. La implementación de esta intervención condujo a una inmediata y sostenida reducción de la contaminación en un SU con un porcentaje de contaminación elevado en el periodo basal.