SEARCH

SEARCH BY CITATION

Abstract

Objectives

Barcode-assisted medication administration (BCMA) is technology with demonstrated benefit in reducing medication administration errors in hospitalized patients; however, it is not routinely used in emergency departments (EDs). EDs may benefit from BCMA, because ED medication administration is complex and error-prone.

Methods

A naïve observational study was conducted at an academic medical center implementing BCMA in the ED. The rate of medication administration errors was measured before and after implementing an integrated electronic medical record (EMR) with BCMA capacity. Errors were classified as wrong drug, wrong dose, wrong route of administration, or a medication administration with no physician order. The error type, severity of error, and medications associated with errors were also quantified.

Results

A total of 1,978 medication administrations were observed (996 pre-BCMA and 982 post-BCMA). The baseline medication administration error rate was 6.3%, with wrong dose errors representing 66.7% of observed errors. BCMA was associated with a reduction in the medication administration error rate to 1.2%, a relative rate reduction of 80.7% (p < 0.0001). Wrong dose errors decreased by 90.4% (p < 0.0001), and medication administrations with no physician order decreased by 72.4% (p = 0.057). Most errors discovered were of minor severity. Antihistamine medications were associated with the highest error rate.

Conclusions

Implementing BCMA in the ED was associated with significant reductions in the medication administration error rate and specifically wrong dose errors. The results of this study suggest a benefit of BCMA on reducing medication administration errors in the ED.

Resumen

Efecto de la Administración de Medicamentos Asistida por un Código de Barras en los Errores de Medicación del Servicio de Urgencias

Objetivos

La administración de medicamentos asistida por un código de barras (AMCB) es una tecnología que demostró beneficio en la reducción de los errores de administración de medicación en los pacientes hospitalizados. Sin embargo, no es utilizada de forma rutinaria en los servicios de urgencias (SU). Los SU pueden beneficiarse de la AMBC, debido a que la administración de medicación en el SU es compleja y proclive al error.

Metodología

Se llevó a cabo un estudio observacional piloto en un centro médico universitario que implementó la AMBC en el SU. El porcentaje de errores de administración de medicación se midió antes y después de implementar una historia clínica electrónica integrada con la capacidad de AMBC. Los errores se clasificaron en fármaco erróneo, dosis errónea, ruta de administración errónea o administración de medicación no ordenada por un médico. También se cuantificaron el tipo de error, la gravedad del error y los fármacos asociados.

Resultados

Se observaron un total de 1.978 administraciones de medicaciones (996 pre- AMBC, y 982 post- AMBC). El porcentaje de error de administración de medicación basal fue del 6,3%, y los errores de dosis errónea representaron el 66,7% de los errores observados. El AMBC redujo el porcentaje de error de administración de medicación a un 1,2%, una reducción de la razón relativa de un 80,7% (p < 0,0001). Los errores de dosis errónea se redujeron un 90,4% (p < 0,0001) y las administraciones de medicaciones no ordenadas por un médico un 72.4% (p = 0,057). La mayoría de los errores descubiertos fueron de gravedad leve. Las medicaciones antihistamínicas se asociaron con el mayor porcentaje de error.

Conclusiones

La implementación de la AMBC en el SU redujo significativamente el porcentaje de error de administración de medicación, y específicamente los errores de dosis. El resultado de este estudio sugiere un beneficio de la AMBC en la reducción de los errores de administración de medicación en el SU.