Use of the D-dimer assay for diagnosing thrombosis in cases of canine cutaneous vasculitis

Authors

  • Edmund J. Rosser

    Jr
    1. Department of Small Animal Clinical Sciences, College of Veterinary Medicine, Michigan State University, East Lansing, MI 48824 1314, USA
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  • Conflicts of Interest
    None.

  • Source of Funding
    Self-funded.

Edmund J. Rosser Jr, Department of Small Animal Clinical Sciences, College of Veterinary Medicine, Michigan State University, East Lansing, MI 48824 1314, USA. E-mail: rosser@cvm.msu.edu

Abstract

The objectives of this study were to measure D-dimer concentrations and assess their value in diagnosis of thrombosis in three groups of dogs; (i) dogs with cutaneous vasculitis without histopathological evidence of thrombosis; (ii) dogs with cutaneous vasculitis with histopathological evidence of thrombosis; and (iii) pruritic dogs with erythematous skin and underlying allergic skin disease. D-dimer test results were reported as negative at <250 ng/mL, and positive at ≥250 ng/mL. Ten dogs with a diagnosis of atopic dermatitis and/or cutaneous adverse food reaction were enrolled in the study, and the D-dimer results were <250 ng/mL (eight dogs) and 250–500 ng/mL (two dogs). Twenty-six dogs with a diagnosis of cutaneous vasculitis had blood samples submitted for D-dimer analysis at the time of the initial submission of skin biopsies and results were: 15 had cutaneous vessel thrombi present with a D-dimer of >500–1000 ng/mL (14 dogs) and >1000 ng/mL (one dog); 11 dogs had no histological evidence of thrombi with a D-dimer of <250 ng/mL (four dogs), 250–500 ng/mL (three dogs) and >500–1000 ng/mL (four dogs). However, two of four dogs with a D-dimer of >500–1000 ng/mL without histological evidence of thrombi developed necrotic skin lesions over the next 24–48 h. In conclusion, a D-dimer >500 ng/mL is strong evidence to support the current presence or subsequent development of cutaneous vessel thrombosis, and a D-dimer of <500 ng/mL correlates well with the absence of cutaneous vessel thrombi and necrotic skin lesions. No dogs with histopathological evidence of thrombi had a false-negative D-dimer.

Résumé

Le but de cette étude est de mesurer les concentrations de D-dimère et d’évaluer leur valeur diagnostique de la thrombose dans trois groupes de chiens; (1) des chiens avec une vascularite cutanée sans signe histopathologique de thrombose; (2) des chiens avec une vascularite cutanée avec signes histopathologiques de thrombose cutanée; (3) des chiens prurigineux avec érythème cutané et dermatose allergique sous-jacente. Les résultats du test D-dimérique <250 ng/mL étaient considérés comme négatifs et ceux ≥250 ng/mL, positifs. Dix chiens atteints de dermatite atopique et/ou d’hypersensibilité alimentaire cutanée ont été inclus dans l’étude. Les résultats du test D-dimérique étaient <250 ng/mL (8 chiens) et compris entre 250 et 500 ng/mL (2 chiens). Sur vingt-six chiens atteints de vascularite cutanée, 15 présentaient une thrombose vasculaire cutanée dont 14 avec des résultats >500–1000 ng/mL, et 1 chien >1000 ng/mL (valeurs obtenues sur des échantillons sanguins prélevés le jour des biopsies cutanées); 11 chiens n’avaient pas de signe histologique de thrombi avec un D-dimère <250 ng/mL (4 chiens), 250–500 ng/mL (3 chiens), et >500–1000 ng/mL (4 chiens). Cependant, 2 chiens sur 4 avec un D-dimère >500–1000 ng/mL sans signe histologique de thrombi, ont développé des lésions de nécrose cutanée en 24 à 48 heures. En conclusion, un D-dimère >500 ng/mL constitue un argument solide de la présence concomitante ou le développement futur de thrombose vasculaire cutanée et un D-dimère <500 ng/mL corrèle bien avec l’absence de thrombi vasculaires et de nécrose cutanés. Aucun des chiens avec des lésions histopathologiques de thrombi n’avait de D-dimère faux-négatif.

Resumen

Los objetivos de este estudio fueron medir las concentraciones del dímero D y evaluar su valor en el diagnóstico de trombosis en tres grupos de perros; (i) perros con vasculitis cutánea sin evidencia histopatológica de trombosis; (ii) perros con vasculitis cutánea con evidencia histopatológica de trombosis; y (iii) perros pruríticos con piel eritematosa y dermatitis alérgica de fondo. Los resultados de las pruebas del dímero D fueron indicadas como negativas a <250 ng/mL, y positivas a ≥250 ng/mL. Diez perros con un diagnóstico de dermatitis atópica y/o reacción adversa alimentaria cutánea fueron integrados en el estudio y los resultados del dímero D fueron <250 ng/mL (8 perros) y 250–500 ng/mL (2 perros). Se obtuvo sangre de veintiseis perros con un diagnóstico de vasculitis cutánea para analizar el dímero D, en el momento de la toma de biopsias de la piel y los resultados fueron: 15 tenían trombos en vasos cutáneos con valores de dímero D de >500–1000 ng/mL (14 perros), y >1000 ng/mL (1 perro); 11 perros no tenían evidencia histológica de trombosis con un valor del dímero D de <250 ng/mL (4 perros), 250–500 ng/mL (3 perros), y >500–1000 ng/mL (4 perros). Sin embargo, 2/4 perros con un valor de dímero D de >500–1000 ng/mL sin evidencia histológica de trombosis desarrollaron lesiones necróticas de la piel en las 24–48 horas siguientes. En conclusión, un valor de dímero >500 ng/mL es una evidencia muy importante que apoya la presencia actual o el desarrollo inmediato de trombosis vascular cutánea, y valores de dímero D <500 ng/mL se correlacionan bien con la ausencia de trombosis en vasos cutáneos y ausencia de lesiones necróticas de la piel. No hubo perros con evidencia histológica de trombosis que tuvieran un falso negativo para el dímero D.

Zusammenfassung

Die Ziele dieser Studie waren es, D-Dimer Konzentrationen zu messen und ihren diagnostischen Wert für Thrombosen in drei Gruppen von Hunden zu bewerten; (i) Hunde mit kutaner Vaskulitis ohne histopathologische Befunde einer Thrombose; (ii) Hunde mit kutaner Vaskulitis mit dem histopathologischen Befund einer Thrombose; und (iii) juckende Hunde mit Erythem der Haut und einer zugrunde liegenden allergischen Hauterkrankung. Die Ergebnisse des D-Dimer Tests wurden bei Werten von <250 ng/mL als negativ angegeben, und als positiv bei Werten von ≥250 ng/mL. Zehn Hunde mit einer Diagnose von atopischer Dermatitis und/oder kutaner Futtermittelallergie wurden in die Studie aufgenommen, die D-Dimer Ergebnisse waren <250 ng/mL (8 Hunde) und 250–500 ng/mL (2 Hunde). Von sechsundzwanzig Hunden mit der Diagnose einer kutanen Vaskulitis wurden Blutproben für D-Dimer Analyse zum Zeitpunkt der ursprünglichen Einsendung der Hautbiopsien übermittelt, die Ergebnisse waren: 15 Hunde hatten kutane Gefäßthromben bei einem D-Dimer Wert von >500–1000 ng/mL (14 Hunde) bzw. >1000 ng/mL (1 Hund); 11 Hunde zeigten keine histologischen Hinweise auf Thromben bei einem D-Dimer Wert von <250 ng/mL (4 Hunde), 250–500 ng/mL (3 Hunde), und >500–1000 ng/mL (4 Hunde). Es entwickelten jedoch 2/4 Hunden mit einem D-Dimer Wert von >500–1000 ng/mL ohne histologische Hinweise auf Thromben innerhalb der nächsten 24–48 Stunden nekrotische Hautveränderungen. Zusammenfassend kann man sagen, dass ein D-Dimer Wert >500 ng/mL einen starken Hinweis gibt auf das momentane Vorhandensein oder die nachfolgende Entstehung von kutanen Gefäßthromben, und dass ein D-Dimer von <500 ng/mL gut mit der Abwesenheit von kutanen Gefäßthromben und nekrotischen Hautveränderungen korreliert. Keiner der Hunde mit histopathologischen Hinweisen auf Thromben hatte einen falsch-negativen D-Dimer Wert.

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