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Abstract

A dog being treated with immunosuppressive doses of prednisone and azathioprine for pancytopenia of unknown origin, developed, over a 2-week period, multiple erythematous nodular lesions in the skin including footpads. Skin samples revealed lesions identical to those of human bacillary angiomatosis (BA). The nodules were composed of multifocal proliferations of capillaries, each lined by protuberant endothelial cells. The capillary clusters were separated by an oedematous connective tissue, lightly infiltrated with degenerate inflammatory cells, including neutrophils and macrophages. Tissue sections stained with Warthin–Starry silver stain revealed large numbers of positively stained bacilli in the stromal tissue, most heavily concentrated around the proliferating capillaries. Lesions of vascular degeneration and inflammation were evident. Bartonella vinsonii subsp. berkhoffii genotype 1 was independently amplified and sequenced from the blood and the skin tissue. The pathognomonic nature of the histological lesions, demonstration of compatible silver-stained bacilli in the tissue, and identification of B. vinsonii subsp. berkhoffii in the blood and tissue indicates that this is most likely the aetiologic agent responsible for the lesions. Antibiotic therapy was successful in resolving the nodules. It would appear that B. vinsonii subsp berkhoffii, like Bartonella henselae and Bartonella quintana, has the rare ability to induce angioproliferative lesions, most likely in association with immunosuppression. The demonstration of lesions identical to those of human BA in this dog is further evidence that the full range of clinical manifestations of human Bartonella infection occurs also in canines.

Résumé

Un chien recevant des doses immunosuppressives de prednisone et d’azathioprine pour le traitement d’une pancytopénie d’origine indéterminée, a développé, en deux semaines, des lésions cutanées érythémateuses, nodulaires multiples atteignant le corps et les coussinets. Les prélèvements cutanés ont révélés des lésions identiques à celles de l’angiomatose bacillaire humaine. Les nodules étaient composés de multiples proliférations de capillaires, bordés de cellules endothéliales protubérantes. Les groupes de capillaires étaient séparés par un tissu de connexion œdématié, légèrement infiltré de cellules inflammatoires dégénérées, incluant neutrophiles et macrophages. Les lames traitées par la coloration argentique Warthin-Starry ont mis en évidence de nombreux bacilles dans le stroma, plus fortement concentrés autour des proliférations de capillaires. Les lésions de dégénérescence vasculaire et d’inflammation étaient évidentes. Bartonella vinsonii subsp. Berkhoffii génotype 1 était indépendamment amplifié et séquencéà partir du sang et de la peau. Les lésions histologiques pathognomoniques, la coloration argentique de bacilles dans le tissu et l’identification de B. vinsonii subsp. berkhoffii dans le sang et les tissus indiquent qu’il s’agit probablement de l’agent étiologique responsable des lésions. Une antibiothérapie a permis la guérison des nodules. Il apparait ainsi que B. vinsonii subsp berkhoffii, comme Bartonella henselae et Bartonella quintana, a la capacité rare d’induire des lésions angioprolifératives, le plus probablement à la faveur d’une immunosuppression. La mise en évidence de lésions identiques à celle de l’angiomatose bacillaire humaine chez cet animal est un élément supplémentaire pour attester que toutes les manifestations cliniques de la bartonellose humaine se retrouvent également chez les chiens.

Resumen

Un perro que estaba siendo tratado con dosis inmunosupresoras de prednisona y azatioprina debido a una pancitopenia de origen desconocido, desarrolló, a lo largo de dos semanas, lesiones nodulares múltiples eritematosas en la piel, incluidas las almohadillas plantares. Las muestras de piel revelaron lesiones idénticas a la angiomatosis humana bacilar. Los nódulos estaban compuestos por proliferaciones multifocales de capilares, cada uno tapizado por células endoteliales protuberantes. Los agrupamientos de capilares estaban separados por tejido conjuntivo edematoso, ligeramente infiltrados con células inflamatorias degeneradas, incluyendo neutrófilos y macrófagos. Las secciones teñidas con tinción de plata de Warthin-Starry reveló gran numero de bacilos positivos en el tejido estromal, mayormente concentrados alrededor de las proliferaciones capilares. Se observaron lesiones vasculares degenerativas e inflamación. Se amplificó y secuencióBartonella vinsonii subsp. berkhoffii de genotipo 1 independientemente de la sangre y tejido de la piel. La naturaleza patognomónica de las lesiones histológicas, la demostración de bacilos compatibles positivos a tinción de plata, y la identificación de B. vinsonii subsp. berkhoffii en la sangre y tejido indica que este organismo es probablemente el agente etiológico responsable de las lesiones. El tratamiento con antibióticos produjo resolución de las lesiones nodulares. Parece que B. vinsonii subsp. berkhoffii, al igual que Bartonella henselae and Bartonella quintana, tiene la rara capacidad de producir lesiones angioproliferativas, posiblemente en asociación con inmunosupresión. La demostración de lesiones idénticas a las de la angiomatosis bacilar humana en este perro es otra evidencia adicional de que todo el rango de manifestaciones clínicas de la infección por Bartonella en humanos ocurre también en caninos.

Zusammenfassung

Ein Hund, dessen Panzytopenie unbekannter Genese mit immunsuppressiven Dosen von Prednison und Azathioprin behandelt wurde, entwickelte über eine Periode von zwei Wochen multiple erythematöse noduläre Veränderungen in der Haut, sowie in der Haut der Zehenballen. Die Hautproben zeigten Veränderungen, die mit jenen der humanen bazillären Angiomatose identisch waren. Die Knoten bestanden aus multifokalen Proliferationen der Kapillaren, von denen jede mit hervortretenden Endothelzellen ausgekleidet war. Die kapillären Ansammlungen waren durch ein ödematöses Bindegewebe getrennt, welches geringgradig von degenerativen Entzündungszellen inklusive neutrophiler Granulozyten und Makrophagen infiltriert war. Gewebeproben, die mit Warthin-Starry Silberfärbung gefärbt wurden, zeigten eine große Zahl von positiv gefärbten Bazillen im stromalen Gewebe, die um die proliferierenden Kapillaren am stärksten konzentriert waren. Läsionen mit vaskulärer Degeneration und Entzündung waren vorhanden. Aus dem Blut und dem Hautgewebe wurde unabhängig voneinander Bartonella vinsonii subsp. Berkhoffii Genotyp 1 amplifiziert und sequenziert. Die pathognomone Natur der histologischen Veränderungen, die Darstellung von kompatiblen silbergefärbten Bazillen im Gewebe und die Identifizierung von B. vinsonii subsp. Berkhoffii im Blut und Gewebe weisen darauf hin, dass es sich dabei mit großer Wahrscheinlichkeit um das auslösende Agens, welches für die Veränderungen verantwortlich ist, handelt. Mittels Antibiose wurden die Knoten erfolgreich behandelt. Es scheint, dass B. vinsonii subsp. Berkhoffii, so wie Bartonella henselae und Bartonella quintana, die seltene Fähigkeit haben, angioproliferative Läsionen, am ehesten im Zusammenhang mit Immunsuppression, auszulösen. Der Nachweis von Veränderungen bei diesem Hund, die mit denen der humanen bazillären Angiomatose identisch waren, ist ein weiterer Hinweis darauf, dass das gesamte Ausmaß der klinischen Manifestationen der humanen Bartonella Infektion auch bei Hunden auftreten kann.