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Abstract

This retrospective study reports on the clinical presentation of equine atopic skin disease and evaluates response to treatment with allergen-specific immunotherapy (ASIT) based on intradermal testing and/or serum testing. Computerized medical records from January 1991 to December 2008 yielded 54 horses included in the study. Presenting clinical signs (CS) included urticaria (n = 28), pruritus (n = 8) or both (n = 18). Forty-one of 54 horses received ASIT, and response to ASIT (n = 32) was evaluated via telephone survey. Eighty-four per cent (n = 27) of owners reported that ASIT reduced their horse’s CS; 59% (n = 19) were able to manage CS by ASIT alone. Three horses (9%) were managed with ASIT in combination with doxepin and discontinued use of corticosteroids. There was no statistical significance between type of test performed and reported success of ASIT (χ2 analysis, P = 0.53). Ninety-three per cent (n = 30) of owners reported use of antipruritic medications prior to starting ASIT; 57% (n = 17) of these owners reported discontinuing those medications due to success of ASIT. Adverse effects were limited to swelling at the injection site, seen in 16% (n = 5). Seventy-five per cent (n = 24) of owners elected to discontinue ASIT after 6 months to 8 years (mean 2.2 years): 15 due to resolution of CS, six due to persistent CS, two because the horse was sold, and one due to cost. Ten owners reported no recurrence of CS after discontinuing ASIT; five had recurrence within a median of 2 years of discontinuing ASIT (range 1–12 years). Allergen-specific immunotherapy is a safe and effective way to manage equine atopic skin disease.

Résumé

Cette étude rétrospective décrit la présentation clinique de la dermatite atopique équine et évalue la réponse au traitement avec l’immunothérapie spécifique d’allergène (ASIT) basée sur des tests intradermiques et/ou des tests sériques. Des données médicales informatisées enregistrées de janvier 1991 à décembre 2008 ont permis d’inclure 54 chevaux dans l’étude. Les signes cliniques présentés (CS) comprenaient urticaire (n = 28), prurit (n = 8) ou les deux (n = 18). Quarante et un des 54 chevaux ont reçu une ASIT et la réponse à l’ASIT a étéévaluée par surveillance téléphonique. Quatre-vingt quatre pourcent (n = 27) des propriétaires ont rapporté que l’ASIT diminuait les CS de leur cheval; 59% (n = 19) étaient capables de gérer les CS par l’ASIT seule. Trois chevaux (9%) étaient gérés avec l’ASIT associéà la doxépine et à l’administration irrégulière de corticostéroïdes. Il n’y avait pas de différence significative entre le type de test allergique effectué et le succès rapporté de l’ASIT (analyse chi-deux, P = 0.53). Quatre-vingt treize pourcents (n = 30) des propriétaires ont rapporté l’utilisation d’antiprurigineux avant le début de l’ASIT; 57% (n = 17) de ces propriétaires ont rapporté un arrêt de ces traitements liéà l’efficacité de l’ASIT. Les effets secondaires étaient limités à un gonflement au site d’injection dans 16% des cas (n = 5). Soixante-quinze pourcents (n = 24) des propriétaires ont arrêté l’ASIT après 6 mois à 8 ans (moyenne 2.2 ans): 15 en raison de la résolution des CS, six en raison de la persistance des CS, deux parce que le cheval a été vendu et un, à cause du coût. Dix propriétaires n’ont rapporté aucune récidive des CS après l’arrêt de l’ASIT; cinq ont récidivé en moyenne deux ans après l’arrêt de l’ASIT (écart : 1–12 ans). L’ASIT est un moyen sûr et efficace de gérer la dermatite atopique équine.

Resumen

Este estudio retrospectivo trata sobre la presentación clínica de la atopia equina en la piel y evalúa la respuesta al tratamiento con la inmunoterapia específica de alergeno (ASIT) basada en la prueba intradérmica y/o la prueba del suero. Las historias clínicas entre enero de 1991 y diciembre de 2008 aportaron 54 caballos incluidos en el estudio. Los signos clínicos (CS) incluyeron urticaria (n = 28), prurito (n = 8) o ambos (n = 18). Cuarenta y uno de 54 recibieron ASIT y la respuesta a ASIT (n = 32) fue evaluada vía encuesta telefónica. Ochenta y cuatro por ciento (n = 27) de dueños indicaron que ASIT redujo los CS de su caballo; un 59% (n = 19) pudieron manejar los signos clínicos con ASIT solamente. Tres caballos (9%) fueron manejados con ASIT conjuntamente con doxepin y uso continuado de corticoesteroides. No hubo significación estadística entre el tipo de prueba alérgica realizada y el éxito de la ASIT (análisis de chi-cuadrado, P = 0,53). Noventa y tres por ciento (n = 30) de dueños indicaron uso de medicaciones antipruriginosas antes de comenzar ASIT; un 57% (n = 17) de estos dueños decidieron no continuar esas medicaciones debido al éxito de ASIT. Los efectos adversos se limitaron a hinchazón en la zona de inyección en un 16% de animales (n = 5). Setenta y cinco por ciento (n = 24) de dueños decidieron terminar la ASIT después de 6 meses a 8 años (media 2,2 años): 15 debido a la resolución de los CS, seis debido a CS persistentes, dos porque el caballo fue vendido, y uno debido al coste. Diez dueños indicaron ausencia de recidiva de los CS después interrumpir ASIT; cinco manifestaron recidiva con una media de dos años tras discontinuar ASIT (rango de 1–12 años). ASIT es una forma segura y eficaz de manejar la atopia cutánea equina.

Zusammenfassung

Diese retrospektive Studie berichtet über die klinische Präsentation der atopischen Hauterkrankung des Pferdes und evaluiert den Erfolg einer Behandlung mit Allergen spezifischer Immuntherapie (ASIT), welche auf einem Intradermaltest und/oder Serologie basierte. Computerisierte Krankengeschichten von Jänner 1991 bis Dezember 2008 ergaben 54 Pferde, die in die Studie aufgenommen wurden. Die klinischen Zeichen (CS), mit denen die Pferde präsentiert wurden bestanden aus Urtikaria (n = 28), Juckreiz (n = 8) oder beidem (n = 18). Einundvierzig von 58 Pferden erhielten eine ASIT und die Reaktion darauf (n = 32) wurde mit Hilfe eines Telefonrundrufs ermittelt. Achtundvierzig Prozent (n = 27) der BesitzerInnen berichteten, dass die ASIT die CS ihrer Pferde reduzierte; bei 59% (n = 19) konnten die CS zu Hause allein mit ASIT kontrolliert werden. Drei Pferde (9%) wurden mit einer ASIT in Kombination mit Doxepin, sowie intermittierend mit Kortikosteroiden, kontrolliert. Es bestand kein signifikanter Unterschied zwischen dem durchgeführten Allergietest und dem beschriebenen Erfolg der ASIT (chi-square Analyse, P = 0,53). Dreiundneunzig Prozent (n = 30) der BesitzerInnen berichteten von der Verwendung von Medikamenten gegen den Juckreiz bevor sie die ASIT begannen; 57% (n = 17) dieser BesitzerInnen berichteten diese Medikamente aufgrund der erfolgreichen ASIT nicht mehr zu verwenden. Nebenwirkungen beschränkten sich auf eine Schwellung an der Injektionsstelle, welche bei 16% (n = 5) gesehen wurde. Fünfundsiebzig Prozent (n = 24) der BesitzerInnen beschlossen die ASIT nach einem Zeitraum von 6 Monaten bis zu 8 Jahren (Durchschnitt 2,2 Jahre) zu beenden: 15 aufgrund des Verschwindens der klinischen Symptome, sechs aufgrund persistierender Symptome, zwei aufgrund des Verkaufs des Pferdes und einer aufgrund der Kosten. Zehn BesitzerInnen berichteten, dass nach Beendigung der ASIT die klinischen Symptome nicht zurückkehrten; fünf Pferde zeigten ein Wiederauftreten innerhalb eines Medianwertes von zwei Jahren, nachdem die ASIT beendet worden war (Bereich von 1–12 Jahren). Die ASIT ist eine sichere und effektive Möglichkeit die atopische Hauterkrankung des Pferdes zu managen.

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