Intravenous Administration of Human γ-Globulin*

Authors

  • Dr. S. Barandun,

    Corresponding author
    1. Institute of Biochemistry, University of Lausanne, Medical Department, Tiefenauspital, Berne and Central Laboratory Swiss Red Cross Blood Transfusion Service, Berne
    Search for more papers by this author
  • Dr. P. Kistler,

    Corresponding author
    1. Institute of Biochemistry, University of Lausanne, Medical Department, Tiefenauspital, Berne and Central Laboratory Swiss Red Cross Blood Transfusion Service, Berne
    Search for more papers by this author
  • Dr. F. Jeunet,

    Corresponding author
    1. Institute of Biochemistry, University of Lausanne, Medical Department, Tiefenauspital, Berne and Central Laboratory Swiss Red Cross Blood Transfusion Service, Berne
    Search for more papers by this author
  • Prof. H. Isliker

    Corresponding author
    1. Institute of Biochemistry, University of Lausanne, Medical Department, Tiefenauspital, Berne and Central Laboratory Swiss Red Cross Blood Transfusion Service, Berne
    Search for more papers by this author

  • *

    This work was supported by grants from the “Schweizeriscber Nationalfonds zur Förderung wissenschaftlicher Forschung”, the “Kommission zur Förderung der Eiweißforschung an der Universität Bern”, and the “Sandoz-Stiftung zur Förderung der medizinisch-biologischen Forschung”.

Inititut de Biochimie de l'Université, Lausanne

Medizinische Abteilung, Tiefenauspital, Berne

Zentrallaboratorium. Blutapendedienat dea SRK, Berne (Switzerland)

Abstract

Summary

Intravenous administration of standard human γ-globulin can lead to untoward reactions.

This is due to at least one endogenous and an exogenous factor.

The “endogenous” factor is revealed by the finding that certain subjects only - especially patients with an antibody deficiency syndrome - react to intravenous infusions of γ-globulin administered under standard conditions.

The “exogenous” factor resides in the γ-globulin preparation itself and is related to its anticomplementary activity.

The “endogenous” factor can be temporarily eliminated by “desensitizing” the patient; the “exogenous” factor may be eliminated by ultracentrifugation, enzymatic breakdown of the γ-globulin, or other treatment involving exposure to low pH values.

Upon clinical trial, the preparations obtained by enzymatic degradation or by exposure to pH 4 at 37 °C displayed the best tolerance after intravenous application. Enzymatically degraded γ-globulin is partially eliminated by the kidney and has no desensitizing effect. On the other hand, pH 4 exposed γ-globulin does not pass through the kidney and is still capable of desensitizing “sensitive” individuals.

Résumé

L'administration intraveineuse de γ-globuline bumaine peut provoquer chez l'homme des réactions sérieuses.

Ces phénomènes d'intolérance sont dus à l'existence au moins d'un facteur endogène et d'un facteur exogène.

Le facteur “endogène” se manifeste en ce sens que seul certains malades - spécialement ceux souffrant d'un syndrome par carence d'anticorps - tolèrent mal l'injection intraveineuse de γ-globuline.

Le facteur “exogène” est associé à la γ-globuline même et est en relation directe avec son action anticomplémentaire.

Le facteur “endogène” peut être éliminé temporairement par une désensibilisation du malade; le facteur “exogène” peut être éliminé par ultracentrifugation, par dégradation enzymatique de la γ-globuline ou par d'autres traitements tels qu'une exposition prolongée à des acides très dilués.

Ce sont les préparation obtenues par dégradation enzymatique ou par l'action d'acides dilués qui sont le mieux tolérées lors de l'injection intraveineuse.

La γ-globuline digérée sous l'action d'un enzyme est éliminée partiellement par les reins et n'exerce aucune action désensibilisante. Par contre, la γ-globuline exposée à un pH de 4 ne passe pas le seuil rénal, et sa capacité de désensibiliser des individus sensibles, persiste.

Zusammenfassung

Die intravenöse Applikation von menschlichem Standard-γ-Globulin kann zu schweren Zwischenfällen Anlaß geben.

Diese Unverträglichkeit beruht zumindest auf einem exogenen und einem endogenen (individuellen) Faktor.

Der “endogene” (individuelle) Faktor äußert sich darin, daß nur gewisse Individuen—in der Regel handelt es sich dabei um Patienten mit einem Antikörpermangelsyndrom - auf eine i.v. γ-Globulingabe mit Unverträglichkeitserscheinungen reagieren.

Der “exogene” Faktor liegt im γ-Globulinpräparat; er steht mit dessen anti-komplementärer Wirkung in direkter Beziehung.

Es ist möglich, den “endogenen” Faktor vorübergehend durch “Desensibilisierung” des Patienten (rnit Standard-γ-Globulin) auszuschalten. Der “exogene” Faktor kann entweder durch Ultrazentrifugierung, durch enzymatische Verdauung, oder durch bloße Ansäuerung (pH 4) eliminiert werden.

Bei der klinischen Prüfung erwiesen sich diejenigen Präparate als gut verträglich, die durch enzymatische Verdauung oder durch Ansäuern gewonnen wurden. Enzymatisch abgebaute γ-Globuline gehen teilweise durch die Niere verloren; sie besitzen außerdem keine desensibilisierende Wirkung. Demgegenüber erscheint das durch Aneäuern gewonnene Präparat nicht im Urin des Patienten. Es verhält sich auch in bezug auf seinen desensibilisierenden Effekt wie Standard-γ-Globulin.

Ancillary