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Keywords:

  • Childhood epilepsy;
  • Clinical course;
  • EEG evolution;
  • Remission;
  • Prognosis

Summary: Five-hundred twelve epileptic children were followed longitudinally for several years. The 2- and 4-year remission statuses at the latest examination were 50.6 and 42.2%, respectively. Dividing our sample into groups showing onset of seizures in infancy or at 2–3, 4–7, 8–10, or 11–14 years, the remission rates were as follows: 48.5, 67.6, 49, 46, and 33.3%. The rates of remission of generalized and focal epilepsies were similar (52.9 and 49.7%, respectively; x2= 0.293; p > 0.5). The earlier the onset of seizures, the higher is the probability of their association with mental subnormality and neurologic deficits. Generalized epilepsies are more strongly associated with mental subnormality (40.1%) than are the focal epilepsies (13%), and the focal epilepsies are associated with neurologic deficit almost twice as frequently as are the generalized epilepsies (12.2 vs. 7.3%). Epidemiologically, the EEG is of little prognostic importance. The combined percentage of normalized (19%) and stabilized (17%) EEGs remains lower than the percentage of remission.

RESUMEN

Durante varios an̄os se han seguido longitudi-nalmente 512 nin̄os epilépticos. Un 50.6% alcanzó una remisión de 2 an̄os y un 42.2% de 4 anos. Cuando el comienzo de los ataques coincide con las edades 2–3, 4–7, 8–10, y 11–14 an̄os las remisiones fueron las siguientes: 48.5%, 67.6%, 49%, 46% y 33.3%. Los grados de remisión de las epilepsías generalizadas o focales son semejantes (52.9% y 49.7%, respec-tivamente; x2= 0.293, p > 0.5). Cuanto más precoz sea el comienzo de los ataques más alta es la probabilidad de su asociación con subnormalidad mental y déficit neurológico. Las epilepsías generalizadas se asocian con mayor frecuencia a la subnormalidad (40.1%) que las epilepsías focales (13%) y las epilepsias focales se asocian a déficits neurológicos con do-bles posibilidades que las generalizadas (12.2%-7.3%). El EEG, tiene, epidemiológicamente, escasa importancia. El número total de EEGs nor-malizados (19%) y estabilizados (17%) es más reducido que la tendencia a la remision.

ZUSAMMENFASSUNG

512 epileptische Kinder wurden mehrere Jahre ver-folgt. Bei der letzten Untersuchung waren 50,6% bzw. 42,2% zwei bzw. vier Jahre anfallsfrei. Wenn der Be-ginn der Anfalle im Alter von 2 bis 3, 4 bis 7, 8 bis 10 und 11 bis 14 Jahren liegt, betrugen die Remissions-raten 48,5%, 67,6%, 49%, 46% und 33,3%. Die Remis-sionsrate der generalisierten und fokalen Epilepsien sind ahnlich (52,9%, bzw. 49,7%; x2= 0,293,p > 0,5). Je früher die Anfälle beginnen, umso höher ist die Wahrscheinlichkeit, daß sie mit Geistesschwäche und neurologischen Defekten einhergehen. Generalisierte Epilepsien sind in höherem Maße mit geistiger Sub-normalität (40,1%) als fokale Epilepsien (13%) ver-knupft. Fokale Epilepsien mit einem neurologischen Defizit haben fast 2mal so häufig wie generalisierte Epilepsien eine mentale Schwache (12,2% vs. 7,3%). Epidemiologisch besitzt das EEG wenig prognostische Bedeutung. Die Gesamtzahl der normalisierten (19%) und stabilisierten EEG-Kurven (17%) ist kleiner als die Tendenz zur Remission.