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Keywords:

  • Antiepileptic drugs;
  • Growth hormone;
  • Prolactin;
  • Adrenocorticotropic hormone;
  • Cortisol

Summary: Effects of long-term antiepileptic therapy on the hypothalamic -pituitary axis were evaluated from the basal and stimulated plasma levels of growth hormone (GH) and prolactin (PRL) and from circadian adrenocorticotropic hormone (ACTH)/cortisol rhythms. Data for patients with well-controlled epilepsy of mild-to-moderate severity were compared with those for normal healthy volunteers. Analysis of the effects of each antiepileptic drug (AED) and of combined AEDs revealed minor abnormalities of stimulated GH secretion in all treated patients. In epileptic men, all individual AEDs (except valproate) and AED polytherapy increased both basal and stimulated plasma levels of PRL. In epileptic women, this effect was more variable and less marked, probably because of early depletion of PRL reserves. Each AED and combined AEDs did not significantly change circadian ACTH/cortisol rhythms in epileptic patients. The effects observed seem not to be related to epilepsy per se. Clinical implications, pathways, and neurotransmitters involved and possible mechanisms of the neuroendocrine effects of long-term AED therapy are discussed.

RESUMEN

Los efectos de la terapia antiepiléptica de larga duración, sobre el eje hipotalámico-hipofisario, han sido evaluados mediante los niveles, basales y estimulados, en plasma de la hormona de crecimiento (GH) y de la prolactina (PRL) y mediante los ritmos circadianos de ACTH/cortisol. La información de pacientes con epilepsyía de severidad leve o moderada, bien controlada, fué comparada con la de voluntarios normales o sanos. El análisis de los efectos de droga antiepiléptica única (AED) y de AED combinadas reveló anormalidades menores de la secretión estimulada de la GH en todos los enfermos tratados. En los epilépticos varones todos los AED individuales (excepto el valproate) y los AED de la politerapia incrementaron los niveles basales y estimulados de PRL. En mujeres epi16pticas este efecto fue mas variable y menos pronunciado, probablemente debido a una depletion precoz de las reservas de PRL. Cada AED individual y AED combinada no no modificaron significativamente los ritmos circadianos ACTH/cortisol en los enfermos epilépticos. Los efectos observados no parecen estar relacionados con la epilepsyía “per se”. Se discuten las implicaciones clínicas, las vías y los neurotransmisores implicados y los posibles mecanismos de los efectos neuroendocrinos de los AED a largo plazo.

ZUSAMMENFASSUNG

Die Wirkungen einer antiepileptischen Langzeittherapie auf die hypothalamisch-hypophysäre Achse wurden an den basalen und stimulierten Plasmaspiegeln von Wachstumshormon (GH) und Prolactin (PRL) und an dem circadianen ACTH-Cortisol Rhythmus gemessen. Die Ergebnisse von Patienten mit gut kontrollierter Epilepsie geringen oder mäßigen Schweregrads wurden mit denen normaler gesunder Freiwilliger verglichen. Die Analyse der Wirkungen jedes antiepileptischen Medika-ments (AED) und kombinierter AED zeigte bei alien behandelten Patienten geringere Abweichungen der GH Sekretion nach Stimulation. Beim männlichen Epileptiker erhöhten alle individuellen AED (mit Ausnahme von Valproat) und AED Poly-Therapie sowohl die Basalwerte als die stimulierten Plasmaspiegel von PRL. Bei epileptischen Frauen war diese Wirkung weniger ausges-prochen und variabler, wahrscheinlich deswegen, weil die PRL Reserven früher erschopft waren. Keine antiepileptische Monooder Kombinationstherapie anderte die circadianen ACTH-Cortisol-Rhythmen bei epileptischen Patienten in signifikanter Weise. Die beobachteten Wirkungen scheinen nicht mit der Epilepsie als solcher in Beziehung zu stehen. Die klinischen Implikationen, der Stoffwechsel und die betroffenen Neurotransmitter sowie mögliche Mechanismen der neuroendokrinen Wirkungen einer langzeitigen AED Therapie werden diskutiert.