The Impact of Metropolitan Residential Segregation on the Employment Chances of Blacks and Whites in the United States

Authors


*Correspondence should be addressed to Niki Dickerson vonLockette, 50 Labor Center Way, New Brunswick, NJ 08901; ntdv@work.rutgers.edu.

Abstract

Studies of residential segregation's role in creating employment inequality between blacks and whites have focused on the characteristics of neighborhoods (e.g., mean SES or distance from job centers). In contrast, this study considers the broader structure of metropolitan segregation in which neighborhoods are situated and its impact on the racial disparity in access to employment opportunities. The study employs multilevel analyses and the National Longitudinal Survey of Youth to test the effects of metropolitan segregation in 1980 on respondents’ probability of being employed by 1990 net of individual and family level characteristics, and to assess the role of segregation in explaining the race gap in employment between blacks and whites. The analyses reveal that residential segregation decreases employment odds for blacks, but not for whites, and explains the residual race gap in the probability of being employed. In addition, the depressive effect of segregation on employment is weaker for black women than it is for black men.

Abstract

El impacto de la segregación residencial metropolitana en las oportunidades de empleo de personas negras y blancas en los Estados Unidos (Niki Dickerson vonLockette)

Resumen

Los estudios sobre el rol de la segregación residencial en la creación de la desigualdad en el empleo entre personas de raza negra y personas de raza blanca se han concentrado en las características de los barrios en que viven (por ejemplo, el estatus socio-económico promedio o la distancia a la que se encuentran de los centros de trabajo). Por el contrario, el presente estudio aborda la estructura más amplia de la segregación en el área metropolitana de la que los barrios forman parte y su impacto en la disparidad racial en el acceso a las oportunidades de empleo. El estudio hace uso del análisis multinivel y la Encuesta Longitudinal Nacional sobre la Juventud para evaluar los efectos que tuvo la segregación a nivel metropolitano en 1980 en la probabilidad de que los informantes estuvieran empleados en 1990 (después de tomar en cuenta las características a nivel individual y familiar). El estudio también examinó el rol que la segregación tiene en la brecha en el acceso al empleo entre personas blancas y negras. El análisis revela que la segregación residencial reduce la probabilidad de tener un empleo para las personas de raza negra pero no para las personas de raza blanca y es la razón por la que se mantiene la brecha racial residual en la probabilidad de tener un empleo. Además, el efecto reductor de la segregación en el empleo es más débil para las mujeres negras en comparación con los hombres negro.

Ancillary