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Background

Histoplasma capsulatum has a worldwide distribution, but reports in Europe remain rare. We present the second report of histoplasmosis in a cat in Europe and, to the best of our knowledge, the first case of feline histoplasmosis infection apparently limited to the skin.

Case report

A 6-year-old male castrated outdoor cat was presented to the dermatology service with a history of skin lesions evolving over 1 month and consisting of multiple papules and nodules on the head and neck. General examination was unremarkable. Cytological examination of the ulcerated nodules revealed a pyogranulomatous infiltrate, with numerous macrophages containing oval yeast-like cells, 2–5 μm in size, with a central, lightly basophilic core surrounded by a clear halo. A tentative diagnosis of fungal infection was made, and skin biopsy specimens were taken. Histological examination confirmed the cytology findings, and Grocott staining showed numerous organisms suggestive of Histoplasma within macrophages. Thoracic radiographs, abdominal ultrasound and routine laboratory testing were unremarkable. Fungal culture of a nodule was negative. PCR of total DNA extracted from the infected tissue and subsequent sequencing confirmed the diagnosis of H. capsulatum var. capsulatum. Surgical excision of the other nodules was performed, and the cat was treated with oral itraconazole 5 mg/kg once daily; 12 weeks after initial consultation, no lesions were visible. No recurrence was observed during an 8 month follow-up period.

Conclusions and clinical importance

Histoplasmosis should be included in the differential diagnosis of nodular diseases of cats worldwide.

Résumé

Contexte

Histoplasma capsulatum est présente dans le monde entier mais les cas décrits en Europe sont rares. Nous décrivons le deuxième cas d'histoplasmose chez un chat en Europe et, à notre connaissance, le premier cas d'histoplasmose féline apparemment limitée à la peau.

Cas clinique

Un chat mâle castré de 6 ans vivant à l'extérieur a été présenté au service de dermatologie pour des lésions cutanées évoluant depuis 1 mois et consistant en de multiples papules et nodules sur la tête et le cou. L'examen général ne présentait aucune anomalie. L'examen cytologique des nodules ulcérés a révélé un infiltrat pyogranulomateux avec de nombreux macrophages contenant des cellules ovales de type levure, de 2–5 μm, avec un centre légèrement basophilique entouré d'un halo clair. Un diagnostic d'infection fongique a été envisagé et des biopsies cutanées ont été réalisées. L'examen histologique a confirmé les données cytologiques et une coloration Grocott a montré de nombreux organismes évoquant Histoplasma au sein des macrophages. Des radiographies thoraciques, une échographie abdominale et des tests de laboratoire de routine n'ont révélé aucune anomalie. La culture fongique d'un nodule était négative. La PCR sur ADN total extrait du tissu infecté puis séquencé a confirmé le diagnostic de H. capsulatum var. capsulatum. L'exérèse chirurgicale des autres nodules a été réalisée et le chat a été traité avec de l'itraconazole oral à 5 mg/kg une fois par jour; 12 semaines après la consultation initiale, aucune lésion n'était plus visible. Aucune récidive n'a été observée au cours des 8 mois de suivis.

Conclusions et importance clinique

L'histoplasmose devrait être inclue dans le diagnostic différentiel des maladies nodulaires félines dans toute les régions du monde.

Resumen

Introducción

Histoplasma capsulatum tiene una distribución a nivel mundial, pero los casos en Europa son raros. Aquí presentamos el segundo caso de histoplasmosis en un gato en Europa, y a nuestro entender, el primer caso de histoplasmosis felina aparentemente limitado a la piel.

Caso clínico

un gato macho castrado de seis años de edad que vivía fuera de la casa se presentó al servicio de dermatología con historia de lesiones de la piel progresando a lo largo de un mes. Las lesiones eran pápulas y nódulos en la cabeza y el cuello. El examen general fue irrelevante. El examen citológico de los nódulos ulcerados mostró un infiltrado piogranulomatoso, con numerosos macrófagos conteniendo organismos ovales similares a levaduras, de 2–5 μm de diámetro, con una zona central ligeramente basofílica rodeada de un halo claro. Se dio un diagnóstico preliminar de infección fúngica y se tomaron muestras de piel mediante biopsia. El examen histológico confirmó los hallazgos citológicos, y una tinción de Grocott mostró numerosos organismos compatibles con Histoplasma dentro de los macrófagos. Radiografías torácicas, ultrasonido del abdomen y pruebas rutinarias de laboratorio fueron irrelevantes. El cultivo fúngico de uno de los nódulos fue negativo. La prueba de PCR de DNA total extraído del tejido infectado seguido de la secuenciación confirmó el diagnóstico de H.capsulatum var. capsulatum. Se realizó la extirpación quirúrgica de los otros nódulos, y el gato fue tratado con itraconazol por vía oral a 5 mg/kg una vez al día; doce días tras la consulta inicial no se vieron lesiones. No se observó recidiva durante los ocho meses siguientes de seguimiento.

Conclusiones e importancia clínica

la histoplasmosis debe ser incluida en el diagnóstico diferencial de enfermedades nodulares de los gatos en todo el mundo.

Zusammenfassung

Hintergrund

Histoplasma capsulatum ist weltweit verbreitet, aber Berichte über ein Vorkommen in Europa gibt es wenige. Wir stellen hier den zweiten Bericht einer Histoplasmose bei einer Katze in Europa vor, die nach unserem besten Wissen den ersten Fall einer felinen Histoplasmose Infektion darstellt, die offensichtlich auf die Haut limitiert blieb.

Fallbericht

Ein 6 Jahre alter kastrierter Kater, der Freigänger war, wurde dem Dermatologie-Service mit einer Anamnese von Hautveränderungen, die sich seit 1 Monat entwickelten und aus multiplen Papeln und Knoten an Kopf und Hals bestanden, vorgestellt. Die Allgemeinuntersuchung war unauffällig. Die zytologische Untersuchung der ulzerierten Knoten zeigte ein pyogranulomatöses Infiltrat, mit zahlreichen Makrophagen, die ovale Hefepilz-ähnliche Zellen von 2-5μm Größe mit einem zentralen, leicht basophilen Schaft, umgeben von einem klaren Saum, beinhalteten. Die Verdachtsdiagnose einer Pilzinfektion wurde gestellt und Hautbiopsien genommen. Die histologische Untersuchung bestätigte den zytologischen Befund und eine Grocott Färbung zeigte zahlreiche Organismen, die verdächtig waren für Histoplasma in Makrophagen. Thoraxröntgen, Ultraschall des Abdomens und Standardlaboruntersuchungen waren unauffällig. Die Pilzkultur eines Knotens war negativ. Ein PCR aus der totalen DNA, die von infiziertem Gewebe extrahiert worden war und nachfolgende Sequenzierung bestätigte die Diagnose von H. capsulatum var. capsulatum. Die anderen Knoten wurden chirurgisch entfernt und die Katze mit Itrakonazol 5mg/kg einmal täglich per os behandelt; 12 Wochen nach der Erstkonsultation waren keine Veränderungen mehr sichtbar. Während einer Follow-up Periode von 8 Monaten kam es zu keinem Rezidiv.

Schlussfolgerungen und klinische Bedeutung

Die Histoplasmose sollte weltweit in die Liste der Differentialdiagnosen für noduläre Erkrankungen bei Katzen aufgenommen werden.

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